Iedereen kan vrij eenvoudig haar cupmaat berekenen met behulp van een meetlint. BH-maten bestaan uit een samenstel van de onderborstwijdte en de borstwijdte. De eerste is in centimeters en de tweede in zogenaamde cupmaten.

Om je eigen maat te bepalen moet je eerst de onderborstwijdte meten. Dat doe je door uit te ademen en het meetlint vrij strak rond je borstkas vlak onder je borsten te trekken. Aan de hand van het aantal centimeters kom je tot de volgende onderwijdte:
63 - 67 cm: 65
68 - 72 cm: 70
73 - 77 cm: 75
78 - 82 cm: 80
83 - 87 cm: 85
88 - 92 cm: 90
93 - 97 cm: 95
etc.

Je bovenwijdte (zie illustratie) meet je door het meetlint, na uitademing, losjes (!) rond je borsten te trekken. Meet het aantal centimeters op het punt waar je omvang het grootst is. Dat zal meestal ter hoogte van de tepels zijn.
Neem nu het verschil in centimeters tussen je bovenwijdte en onderborstwijdte. Je cupmaat is bij:
10 - 12 cm: AA
12 - 14 cm: A
14 - 16 cm: B
16 - 18 cm: C
18 - 20 cm: D
20 - 22 cm: E
22 - 24 cm: F
24 - 26 cm: G
26 - 28 cm: H
28 - 30 cm: J

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je dit allemaal te ingewikkeld vindt, kun je ook naar een lingeriezaak gaan en je BH-maat daar laten bepalen. Daar is niks geks aan en de mensen daar zullen je graag adviseren zodat je een goede BH koopt. Want er zitten nogal wat verschillen in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
daar is niks meer aan toe te voegen +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das een mooie manier! Nooit geweten! Ga het straks uittesten.
MissBiggie
13 jaar geleden
Heb ik gedaan, kom ik uit op AA. Ik pas met moeite in een D ... :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie: waarom zo'n pruilmondje? Had je liever toch AA gehad?:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, missbiggie, heb je de berekening wel goed? (-;
MissBiggie
13 jaar geleden
@bessy Nee, ben best tevreden zo hoor :)
MissBiggie
13 jaar geleden
@friezin Heb ff gauw gedaan, met kleren aan dus zal wel niet betrouwbaar zijn zo :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Friezin: het zal hem in dat "losjes" zitten Hoe los is losjes?
Ik heb het ook net gedaan en kom uit op bovenwijdte 95 cm. Verschil (losjes) 12 cm. Maar heb cup C.
Toch maar lange de lingeriezaak... Maar wat je schrijft lijkt wel logisch. Alleen de getalaanduiding lijkt wat in de war.
MissBiggie
13 jaar geleden
Psies, ik kwam dus ook op 12 uit :)
MissBiggie
13 jaar geleden
Ander manier: BH aandoen, voorover buigen, schudden met de "jongens", als ze erin blijven zitten is je BH goed.

Andere antwoorden (2)

Kijk zo nodig bij de maat tabellen in de postorder catalogi
van http://www.neckermann.com en http://www.wehkamp.nl
(ter illustratie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet op google bh maat bepalen zoeken dan krjjg je genoeg links