Hoe leg ik mijn vriend uit dat het respectvol is om bij bepaalde gelegenheden je netjes aan te kleden?

Hij vindt het belangrijk om te dragen wat hij wil en daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Toch vind ik het zelf jammer als hij op een bruiloft een spijkerbroek draagt. Weet iemand goede argumenten?

13 jaar geleden
in: Mode
2.3K

Het beste antwoord

Je vraag heeft een vooringenomenheid. Sommige mensen vinden het fijn als je komt opdagen op een uitnodiging, zoals je bent.
Mijn persoonlijke beleving is dat vaak succesvolle en geslaagde mensen er minder moeite mee hebben en het zelfs waarderen als je gewoon als jezelf komt.
Wat in jou geval lastig is dat hoe dan ook of jij of je vriendje zich niet op zijn gemakt voelt. Jij als je vriendje zich niet aanpast, of hij als hij zich wel aanpast. Dus dan zou ik adviseren: Als deze uitnodiging van jouw kant komt dan gaat hij mee voor jou, laat hem dan in zijn eigen kleren komen. Komt de uitnodiging van zijn kant dan ga je mee voor hem en dan mag hij zich aanpassen.
Hoe dan ook, misschien moet je jezelf wel afvragen of je wel een vriendje wilt hebben waar je jezelf voor schaamt zoals hij is.

Toegevoegd na 7 uur:
Samengevat: Het is wel okay als hij zich niet op zijn gemak voelt, maar het is niet okay als jij je niet op je gemak voelt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Die laatste zin geeft mij te denken, dank daarvoor
Annswers
13 jaar geleden
Het beste antwoord sinds tijden, werkt ook prima met al mijn andere vrienden die commentaar hebben, dank voor je inspiratie Odol ;)

Andere antwoorden (11)

Zeg dat er een kledingscode is. Maar een nette spijkerbroek moet nog kennen. Mits hij getuige is, of de bruidegom;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: *tenzij* hij getuige of bruidegom is. Het lijkt me dat je dan juist correct gekleed gaat.
Het is altijd !! beter er niet als een zwerver bij te lopen, zo krijg je ook meer respect van anderen. Als ik benaderd word door iemand die er niet uit ziet ga ik een blokje om.
Een hele en zeer nette spijkerbroek tijdens een bruiloft kan dus wel maar niet als je b.v. de getuige ben, of broer of zus.
Kortom vertel dus ! als je er goed uit ziet krijg jij ook respect van een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje kortzichtig.
Nog afgezien van het respect dat hij zelf krijgt, als hij de moeite doet zich goed te kleden, tóón je hiermee ook respect.
Mensen hebben veel moeite gedaan bij de voorbereidingen van een bepaalde, feestelijke of plechtige gelegenheid, en willen een bepaalde sfeer creëren, en dan is het jammer, als iemand uit de toon valt door vooral zijn 'gemakkelijke, dagelijkse kloffie' aan te trekken.
Als je gaat solliciteren, doe je ook iets anders aan dan dat je je wekelijkse boodschappen gaat halen, dus waarom zou je niet de feestvreugde verhogen door te laten zien, dat jij de uitnodiging op prijs stelt, en mee wilt werken aan de sfeer, die gezocht wordt door de gastheer/gastvrouw.

Bovendien (maar dat is misschien iets vrouwelijks, hoor...) is het toch best leuk, om je een paar keer per jaar op je allermooist te maken?
En heerlijk ontspannend om na het feest alle fraaiheden uit te trekken, je heerlijke oude kloffie aan te doen, en met een voldane zucht 'thuis te komen' op je eigen bank met een gezellig drankje, en er nog even over na te praten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan tegen hem zeggen dat je het jammer vindt maar als hij zich lekker voelt in een spijkerbroek... Straks voelt hij zich de hele dag niet op zijn gemak omdat jij vindt dat hij geen spijkerbroek mag dragen
Laat hem hem zelfs zijn beslissing nemen nadat jij hebt gezegd waarom het voor jou belangrijk is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik neem aan dat hij goed is opgevoed en dat zou moeten weten. Maar wat is er mis met een spijkerbroek. Een leuk blousje erboven. Een spijkerbroek kan ook netjes staan. Zolang het maar een nette spijkerbroek is en niet zo'n werkbroek. Mijn vriend vind het ook belangrijk om aan te doen wat hij lekker vind, in zijn geval een trainingspak. Maar bij een gelegenheid doet hij een nette spijkerbroek met een leuke shirt of blouse. Kan prima
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriend is ook apeyrots en heel blij met zijn spijkerbroek. En niet zomaar een sb, een gescheurde sb.
En niet zomaar gescheurd, maar van TOP tot TEEN. Ok schaam ke dood als hij die aan doet, en dan hoeft t nog niet eens een bruiloft te zijn. Ik heb hem hh geplaagd met die broek, gezegd dat ik hem lelijk vind, gezegd dat ik niet mee ga als hij dat ding aan doey, ik heb em uitgelachen over de prijs (€240), maar t allerbeste wat werkte....
Complimenteren en de hemel in prijzen als ie zich wel fatsoenlijk kleedde.
( o, nu zie je er lekker uit, wat ben je mooi zo, hmm hmmmm!) liefste lach erbij...
Keer erop vragen of hij die broek weer aan doet, kat in t bakkie.
Voor n npg grotere zekerheod kun je ook nog zeggen dat je hem in, de naar jouvgewenste kleding, zo sexy vind dat jr zin on hem krijgt.
Mannen, net konderen.
Belonen werkt. :-)
Ps, nu heb ik in mijn sitiatie er ook niks aan gelogen, alleen t accent verlegd.
Manipuleten kin je leren, hihihi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overduidelijk per iphone beantwoord............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jah, klopt. Mn vingers zijn te groot of de toetsen te klein. Sorry voor de spelfouten. Ik kan t ook niet meer verbeteren want dat kan niet met de app.
En ja, ik probeer er op te letten. Overigens vraag ik me ook af of alke pc mensen zich realiseren hoeveel 'wij i phoners' afgezeken worden hier. We zijn niet allemaal IQ loze i phoners die alleen maar prut antwoorden geven.
Ik snap dat al die spelfouten irritant zijn, maar steeds als paria gezien te worden bevorderd de goede sfeer ook niet. Maar, mijn nederige excuses voor mijn spelfouten.
Jammer dat je daar meer waarde aan hecht dan aan t antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geeft bewust aan hoeveel respect jij voor je lezers hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dan toch wederzijds? Ik doe mijn best een zinvolle bijdrage te leveren. Gezien de complicaties die dat meebrengt op een i phone (beperkingen die bij niet i phone gebruikers ws niet bekend zijn) zou je het ook van de positieve kant kunnen bekijken dat sommigen, zoals ik, toch de moeite nemen om een ander te helpen.
Ik ben van mening dat ik een zinvolle bijdrage kan leveren. Soms geef ik t beste antwoord, soms krijg ik +. Ik heb mijn excuses aangeboden voor de spelfouten.
Il heb uitgelegd dat het voor i phone gebruikers lastiger is om te antwoorden of te herstellen.
Toch krijgen 'we' een stortvloed aan gemopper over ons heen. Nou ja, als de ergernis groter is dan de waardevolle bijdrage dan zal ik moet ik wellicht mn account hier opzeggen. T schiet me wel een beetje in t verkeerde keelgat. Jullie hebben t over respect maar kijken alleen naar spelfouten. Ik respecteer mijn lezers door moeite te dien om een waardevol antwoord te geven.
Probeer t ook eens met een i phone, dan merk je dat dat wel wat meer moeite kost. En dat je minder mag. Jammer dat door een aantal mensen mijn excuses niet worden geaccepteerd. En jammer dat ik dan beter nijn kennis niet kan inzetten om een ander te helpen.
Schijnbaar wordt er meer waarde gehecht aan de juiste letter dan aan het juiste advies... Zonde...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nee, ook bovenstaande spelfouten kan ik niet herstellen. Zit niet in de app...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het probleem Martine :) heb je wel autosuggestie aanstaan? Hmmmz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Autosuggestie? Neej, ik ken t niet. Zit dat in de app of in de i phone?
Teach me!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het probleem. Maar autocorrectie maakt het probleem niet beter, soms krijg je dan woorden wat nergens op slaat. Daarom heb ik die bewust uitgezet.
Soms word er inderdaad gekeken als er een appeltje bij staat en al een conclusie getrokken, daarom doe ik meestal via een browser (momenteel via 360 browser) antwoorden waardoor het lijkt alsof je via de PC antwoord;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Autosuggestie? Een Dacia Duster !
Is hij niet voor het argument vatbaar dat jij het prettig vindt om niet op te moeten vallen als; " De vriendin van die
man die zo uit de toon viel qua kledingkeuze"? Zeg gewoon dat jij dat voor die ene keer op prijs zou stellen als hij zich aan jou aanpast.
Stel desnoods een compromis voor. Als hij persé een spijkerbroek aan wil, dan mag dat mits het een 'mooie' is met een goed overhemd en colbertje. Kan er best goed uitzien hoor. Vooral als hij goed geschoren is, verzorgd en lekker ruikt.
amc
13 jaar geleden
Ik loop zelf ook het liefst in een trui/t-shirt en een spijkerbroek. Toch trek ik, als ik met mijn vriendin ergens heen ga, vaak een pak aan. Mooi overhemd erbij, stropdas hoeft lang niet altijd. Ik doe haar er een groot plezier mee en voor mij is het een kleine moeite. Andersom zie ik haar ook liever in een mooi rokje dan in een broek. Misschien kun je dit als argument gebruiken om hem "om" te krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zeg hem dat hij niet altijd zijn eigen keuze het belangrijkst moet vinden, maar zich ook moet kunnen aanpassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie niet allebei 18 zijn (wat ik niet denk gezien je profiel), denk ik dat hij ondertussen oud en wijs genoeg is om de gevolgen van zijn daden te dragen.

Daar bedoel ik mee dat ik bang ben dat als hij een spijkerbroek tot zijn enige en unieke klederdracht heeft gekozen, dat gewoon zijn stijl is.

JIJ mag echter wel heel duidelijk maken dat jij je minder prettig voelt als jij je netjes aankleedt voor een gelegenheid en jullie passen niet bij elkaar wat betreft stijl en netheid, EN dat je het vervelend vindt als mensen er achter zijn rug om vervelende opmerkingen over maken tegen jou.

Verder kun je denk ik niet gaan. Mensen zijn nu eenmaal unieke wezens en ik vind dat volwassen mensen elkaar nooit voor mogen schrijven wat verplichte kleding zou zijn bij een bepaalde gelegenheid.

Ik houd bijv geheel niet van mantelpakjes en torenhoge hakken (voor mezelf dus), al gaat mijn man op z'n kop staan dat ik bij de ene speciale etentje ECHT zoiets aan moet, ik vind dat ik dat dan niet hoef te doen.

Let wel, als hij tegen mij zou zeggen dat HIJ het naar vindt als ik er slordig bijloop bij een bepaalde gelegenheid zou ik wel mijn best doen hem terwille te zijn, MAAR dat is mijn vrijwillige keuze omdat ik hem wel graag een plezier doe, EN alleen voor zover ik mezelf geen geweld hoef aan te doen (dus nooit een mantelpakje met panty).

Dus je kunt het vragen/noemen en als hij zich er niets van aantrekt is dat (helaas) een nare les hoeveel moeite hij voor je wil doen.
amigo
13 jaar geleden
Als gast op een bruiloft kan in de meeste gevallen een nette spijkerbroek (effen, donkere kleur, geen aparte naden, geen strepen, geen gaten ed.) prima. Zeker in combinatie met een overhemd en colbert jasje (geen stropdas bij die combi tenzij de bruidegom lid is van een studenten corps).

Als de bruidegom echter in een pinguïn pak komt volstaat een spijkerbroek niet. Dit is echter zeldzaam.

Het is natuurlijk belangrijk dat hij iets draagt waar hij zich goed in voelt maar dat hoeft niet noodzakelijk een spijkerbroek te zijn. Het zal wat creativiteit vergen denk ik maar meestal is daar uit te komen. Overigens hoor je als man je aan te passen aan de kleding stijl van de vrouw bij dergelijke gelegenheden.

Waarschijnlijk associeert hij een 'nette' broek met suffe kanteor types die je kan afstoffen... even door de zure appel heen bijten en de gewenning aan een apenpak komt vanzelf. Meestal is het voornamelijk een eigen vooroordeel tov pakken dat in de weg staat.
Maw: nie mauwe, hij moet gewoon een vent zijn en zich er overheen zetten. (Mannen zijn gevoelig voor argumenten die het ego aanvallen. Suggereren dat een echte man niet bang is voor een pak of domweg voor lul to lopen werkt verbazend vaak.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag anders of hij het voor jou wilt doen, als het voor hem niet hoeft!! Eén paar keer per jaar iets aandoen wat je zelf niet zo vind, lijkt me niet zo'n probleem als je er een ander blij mee kunt maken. Vraag hem hoe hij het zou vinden, als hij iets belangrijks zou hebben van zijn werk, met bijv. belangrijke personen en jij zou daar naar meegaan in een joggingpak??