Waarom draagt men een horloge aan de linker pols?

Ik draag mijn horloge aan de rechter pols, omdat dit lekkerder zit. Maar mensen vinden dit vreemd, maar ze kunnen niet aangeven waarom...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
5.1K

Antwoorden (12)

Linkerkant is meestal Voor mannen en rechterkant voor vrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zijn rechtshandig, dan is het makkelijker om horloge links te dragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mannen (vaak linkshandig) dragen het horloge vaak rechts.
Maar kies voor jezelf gewoon wat jij het fijnste vind.
Kimath
13 jaar geleden
De meeste mensen zijn rechtshandig, en doen dus meer met hun rechterhand dan met de linker. Een horloge rechts dragen, zou dan meer kans op schade (stoten, krassen) kunnen geven.
Misschien ook dat horloges vroeger opgewonden moesten worden. Het knopje daarvoor zat rechts op het kastje van het horloge, en kon dus met de rechterhand worden opgewonden. Voor veel mensen zou het met links minder makkelijk zijn geweest, omdat ze rechtshandig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Horloges waren vroeger veel kwetsbaarder voor schokken. Bij rechts dragen zouden ze meer worden bloot gesteld aan schokken in het geval van hameren of andere krachtige abrupte bewegingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die rechts zijn dragen hem aan de linkerkant , en ben je links dan andersom
Waarom weet ik niet dat moet je boven mij lezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben links en draag hem links... Niet correct dus :)
horloge`s moest men opwinden.ik denk omdat de meeste mensen rechts zijn,heeft men het opwindknopje in eerste instantie boven bij de twaalf aan de horloge kast gemaakt.zo houd je het horloge(dat oorspronkelijk aan een ketting zat)met de linkerhand vast,terwijl je het met de vingers van de rechterhand opwind.

later werd het horloge aan de pols gedragen en omdat nog steeds de meeste mensen rechts waren,verschoof het opwindknopje naar de rechterkant bij de drie.bij 12-6 zat het bandje.

nu maakt het niet meer uit,de meeste horloge`s doen het met batterijen en opwinden hoeft dus niet meer.edoch de mens is behoudend en blijft over het algemeen zijn tijdmachine links dragen.
13 jaar geleden
Opwind knopje zit altijd rechts dus moet horloge links gedragen worden anders kan je deze niet met je rechterhand opwinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger moesten de meeste horloges opgedraaid worden. Dat kon men doen,zonder her horloge van de pols te nemen. Doordat de meerderheid der mensen rechthandig is, ging dat het beste door het horloge aan de linkerpols te dragen.,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die links zijn, dragen hun horloge rechts
Mensen die rechts zijn, dragen hun horloge links
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Klopt bij mij in elk geval niet: ik ben linkshandig, en mijn horloge zit om mijn linkerpols.
Ik ben links en draag mijn horloge ook links. Dat is bij mij zo ontstaan doordat het vroegere opwindknopje rechts zat. En tegenwoordig zit het bijstelknopje ook rechts. Dat knopje moet je kunnen uittrekken en draaien. Als het horloge om mijn rechterpols zou zitten, dan kan ik niet bij dat knopje. Of dan zou je 'm achterstevoren moeten doen, maar dan kan je de tijd niet goed lezen. Wat dat betreft denk ik dat het niks uitmaakt of je links- of rechtshandig bent. Of je moet in een speciale winkel waar ze artikelen voor linkshandigen verkopen een horloge aanschaffen wat het knopje aan de linkerkant heeft zitten. Dat zal denk ik wel een dure aanschaf zijn.
Amadea
13 jaar geleden
Dat is gewoon een soort norm die heel lang geleden is afgesproken. Het is dus raar als je die niet gewoon volgt. Bovendien lijkt het me ook niet gemakkelijk klokkijken hoewel dat natuurlijk voor iedereen verschillend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De plek van het opwind mechanisme vind ik niet meer doorslaggevend om welke pols je het horloge draagt.
De enige keren dat ik het knopje gebruik is bij zomer en wintertijd en las mn batterijen op zijn maar dan doet de juwelier het al voor me. Over het algemeen haal ik zelfs het hele horloge van mijn pols als ik de tijd moet aanpassen, veel minder gepriegel