Hoe ziet (de inhoud van) een puist er onder de microscoop uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.3K
Kimath
13 jaar geleden
vies! :P
Kimath
13 jaar geleden
Comedonen (mee-eters)
Het meest typisch aan het klinisch beeld van acne zijn de zgn. comedonen of mee-eters. Er zijn verschillende typen comedonen te onderscheiden. * open comedonen (‘blackheads’): deze zijn grijs of zwart van kleur. De donkere kleur is geen vuil, maar een pigment dat het lichaam zelf aanmaakt
* gesloten comedonen (‘whiteheads’): bij deze comedonen is de follikelopening volledig afgesloten waardoor de talg zich gaat ophopen. Deze talg is zichtbaar als witte ‘kopjes’ of puistjes. Comedonen vertonen in principe geen ontsteking Pustels
Pustels, of in gewoon Nederlands: puistjes, zijn in feite gesloten comedonen die ontstoken zijn geraakt. Er is duidelijk roodheid (erytheem) zichtbaar, zowel van het puistje zelf als de huid direct eromheen. Infiltraten
Soms ontstaan rode ontstoken bulten met uitgebreide roodheid en pijn. Dit zijn infiltraten die soms spontaan kunnen ontstaan, maar meestal worden veroorzaakt door het ‘leegknijpen’ van een puistje.
Door de druk die op de wand van de talgklier wordt uitgeoefend kan deze scheuren, waardoor de inhoud in de omgevende huid terechtkomt. Dit kan leiden tot een flinke pijnlijke ontsteking van de huid.

Antwoorden (2)

Dat hangt zoals met bijna alles sterk af van de mate van vergroting; ik heb gelukkig alleen een microscoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen probeer het uit, ik zou het niet weten en heb voor je op internet gezocht, maar daar kwamen best onsmakelijke beelden bij!
Ik kon verder niet echt iets vinden.