Waarom zijn er mensen die blijkbaar niet merken dat ze vreselijk naar zweet stinken?

En dan hoeft het niet eens om hardwerkende timmerlui e.d. te gaan, want daarvan is het nog goed te begrijpen.

Maar mensen op kantoor of een klasgenootje op de middelbare school.

Merken deze mensen dat nou echt niet? Hebben ze niemand in de familie die hen daarmee helpt?

Heeft iemand weleens geprobeerd om iemand er op een prettige manier op te attenderen? Wat was daarvan het resultaat?

---------------------------
Chips!
Dan heb je de vraag gesteld en krijg je pas aanverwante vragen te zien (tja toch uitgebreid zoeken nodig ;)

Deze vraag is blijkbaar recent gesteld, maar ik zie weinig antwoorden, dus ik laat uhm lekker staan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
3.6K

Het beste antwoord

Ja er zijn meer vragen gesteld over reuk...

In je neus zitten cellen onder een laag slijm. Deze cellen hebben specifieke sensoren om in de slijn opgeloste geurstoffen te detecteren en zijn in staat om wel duizenden afzonderlijke geuren te detecteren en door combinaties zijn nog veel meer geuren nodig. Deze detectie is echter niet het ruiken zoals wij het ervaren. De waarneming komt in je hersens binnen en wordt gekleurd door emotie en herinnering. Er zijn mensen die door een val op het hoofd hun reuk zijn kwijt geraakt en na gedeeltelijk herstel alle geuren anders ruiken. De cellen in de neus doen dan nog hetzelfde werk, maar de hersenen zijn in de war hoe ze de geur moeten interpreteren en moeten alles opnieuw leren. Een lekker geurend brood kan dan ineens heel erg stinken.

Kortom, dit geeft al aan dat het in feite de hersenen zij die de informatie verwerken én bepalen of je het bewust waarneemt. Als je in een kamer binnenkomt met sterk ruikende bloemen dan ruik je dat meteen. Maar als je de hele dag in de kamer werkt dan ruik je de bloemen niet meer. Dat komt niet omdat je neus de geur niet meer detecteert.

Zo werkt het ook met eigen lichaamsgeur. Je neus is hier aan gewend en zal niet snel een signaal geven dat je stinkt. Als je heel schoon bent en vaak deodorant gebruikt dan zal je eerder merken dat je stinkt dan iemand die nauwelijks/geen deo gebruikt, maar altijd later dan je buurman!

Toegevoegd op 05-06-2009 12:32:05
Als je echt een interessant en leuk boek wilt lezen over de reuk dan raad ik je Piet Vroon aan. Vroon wist altijd Psychologie en Biologie razend knap te verweven in prettig leesbare boeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

het klinkt gek maar de desbetreffende persoon ruikt inderdaad helemaal niks. Hij of zij is gewoonweg aan deze geur gewend. Hoe veel ze ook douchen, hoe vaak ze ook deo spuiten vaak blijven deze mensen gewoon naar zweet stinken.

Ik denk dat sommige familieleden het niet meer merken omdat ze er ook aangewend zijn.
Of de familieden durven dit niet te zeggen omdat ze bang zijn de betreffende persoon te kwetsen, pijn te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat ze aan hun eigen geur gewend zijn. Ook je eigen stinkende adem schijn je niet te kunnen waarnemen. Je zit dan in je eigen geurbel, zogezegd.
Het is als met parfum gebruiken: als je het net opdoet, ruik je het, maar later niet meer. Sommige mensen spuiten dan nog maar weer wat bij. Het is daarmee dan ook verstandig om regelmatig te veranderen van geurtje, om overconsumptie te vermijden. Teveel "lekkere" geur is ook een bron van ergernis voor je omgeving.

Toegevoegd op 05-06-2009 12:16:17
En, het blijft moeilijk om zoiets met tact te zeggen. Het is een veel vookomend probleem, dat meestal niet opgelost raakt. Ik heb daar ook moeite mee, moet ik toegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf deo opspuiten en het de ander aanbieden. Dan hoef je het niet te zeggen waardoor hij/zij beledigd kan raken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zal vast sprake zijn van gewenning aan je eigen geur. Als voorbeeld ook: ik heb een poosje een avondcursus gevolgd van 19 tot 22 uur. Van de een na de ander die binnenkwam kon je precies ruiken wat ie even daarvoor had gegeten. Zelf hield ik daar altijd rekening mee, dus at ik brood en geen warm eten omdat douchen erna teveel tijd in beslag nam. Ik rook het op dat moment heel sterk maar dat geldt niet voor die mensen zelf, die 'in hun eigen lucht hangen.' Zweet is ook zoiets.

Je kan iemand er zeker op attenderen door hem of haar even apart te nemen en te vragen of ze zich er bewust van zijn dat ze niet lekker ruiken, in de opinie van anderen.

Maar vergeet niet dat er nu eenmaal mensen zijn die overmatig zweten, en om 10 uur 's ochtends al niet lekker meer ruiken terwijl ze misschien om 7 uur nog onder de douche stonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dat er wel verschil is tussen je eigen etensgeur en je eigen zweetgeur. zelf stink ik niet heel snel, maar soms ineens aan het eind van de dag ruik ik mezelf en dan weet ik niet hoe snel ik een deo moet gaan opzoeken. Ben op mijn werk wel eens langs 4 collega's gegaan tot ik er een vond met deo in de tas en heb het nu altijd bij me. Etensgeur is iets wat om je heen hangt en dat 'ontstaat' dus niet. je ruikt het dan pas weer als je de kamer uitgeweest bent en weer binnenkomt.
Ik vind zweetgeur heel storend, en bijna onbeleefd (je kunt het voorkomen). Soms loop je s middags laat door de supermarkt en loop je tussen allemaal stinkende mensen, bah, je zou je eetlust ervan verliezen.
en wat doe je eraan bij een ander? heel moeilijk. bij familie zou ik het altijd zeggen, bij collega's vind ik het heel moeilijk. inderdaad, deo aanbieden, maar dat is ook zo naar. als het iemand is die ik maar een paar keer per dag langs ruik komen zou ik het er maar bij laten denk ik, maar als ik ermee op een kamer moest zitten zou ik het echt bespreekbaar maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles went, ook je eigen geur.
Als je er maar lang genoeg in zit , ruik je het zelf niet meer.
Voor je omgeving is dat anders omdat deze geur voor hun nieuw is.
Vroeger gaf niemand er om, het hoorde er gewoon bij, maar misschien was het vroeger ook wel minder!
Men ging vroeger minder vaak in bad en dan zou je denken, die moeten dan toch nog meer stinken!
Maar het menselijk lichaam heeft een soort zelfreiniging.
Onze huid wordt beschermd door een vettig laagje, als we dat er telkens maar afschrobben, is deze bescherming weg.
Onze huid wordt schraler en minder elastisch.
Vaak binnen een uur na het badderen gaan we al weer naar zweet stinken
Wat ook van invloed is op de zweetlucht, is het materiaal waar onze kleding van gemaakt is.
Katoenen kleding is verreweg de beste kleding.
Hoe meer synthetische stoffen er in verwerkt zitten, hoe eerder we gaan stinken.
Deze synthetische kleding veroorzaakt ook statische electriciteit in ons lichaam. het zou me niet verbazen dat het er ook iets mee te maken heeft.
Tot slot, zweetgeur was heel vroeger voor velen aantrekkelijk, het veroorzaakte een aantrekkingskracht op de andere sekse en bepaalde mede wie je partner werd, of juist niet.
Dus ook toen waren er mensen die zeiden je stinkt!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt he-le-maal gelijk. Als ik twee keer per dag zou douchen (en dat deed ik vroeger) , stink ik eigenlijk ook voortdurend, althans, ik blijf sproeien, met alle kwalijke gevolgen van dien. Parfumallergie en jeukende huid van teveel water dwingen me nu dat te minimaliseren en....voila, één keer per dag met de deoroller volstaat zelfs op een warme dag. Zelfs met mijn gewicht.
Enne...een mooie man die hard gewerkt heeft ruikt beslist niet vies !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke reactie, dank je wel.
Alle zintuigen werken op basis van verschil...
Heb jij een warme hand en de ander een koude hand, dan zegt die ander dat jouw hand warm is... Maar als die ander een hand schud die nog kouder is, dan heeft die zelfde persoon een koude hand... Dus het is bij gratie van verschil dat er een notitie van opgemaakt wordt...
De geur van een persoon hoe sterk ook, wordt op een gegeven moment niet meer als verschil in waarneming opgemerkt, dus ruikt zijn eigen stank niet meer....

daarom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat die mensen het door hebben, maar als je het bijvoorbeeld over één dag hebt (als iemand op één dag vergeten deo op te doen is), dan snap ik wel dat die mensen er niks aan kunnen doen, want niet iedereeen heeft deo bij de hand. Dan hebben ze wel door dat ze stinken, maar ze moeten natuurlijk gewoon doorwerken..
Als je bedoelt: Iemand heeft een zweetprobleem, dan weet diegene dat zelf heel goed hoor (familieleden zeggen sowieso altijd tegen je of je stinkt of niet en diegene merkt het ook zelf). Maar er is niet veel aan te doen.. toch?? Mischien hebben ze geen zin om naar dokter te gaan, of helpt geen enkel middeltje. Dat is best zielig voor die mensen...