Waarom kiezen mensen een kledingstijl bij hun leeftijd?

En dan bedoel ik eigenlijk de oude van dagen. Vaak zo'n beige pantalon, een geruit overhemd met een pull-over en een baret-achtig iets, of een hoedje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Het beste antwoord

Dit heeft natuurlijk meerdere redenen. Een bejaarde zit helaas niet meer zo strak in het vel; heeft vaak benen met spataderen, de bovenarmen lubberen wat etc. Men vind dat oudere mensen niet meer zo op moeten vallen. Dit zijn niet alleen de bejaarden zelf: het zijn ook de kledingontwerpers en de omgeving. "Ma dat kan echt niet meer, je bent geen twintig meer" En persoonlijk moet ik er niet aan denken dat mijn bejaarde moeder van 82 jaar een minirokje aan gaat trekken, net zomin als mijn kinderen willen dat ik in een te kort en te strak topje ga lopen.
Voor bejaarden gaat het modebeeld ook snel. Ze kunnen de trends niet bijhouden en kleden zich 'veilig'. De kledingontwerpers springen daarop in en maken een soort eenheidsworstkleding voor bejaarden. De bejaarde die zich net iets anders durft te kleden wordt al snel als excentriekeling gezien. Persoonlijk vind ik dat wel leuk, maar daar zijn er niet veel van. Maar de bejaarde die zich als een tienermeisje kleedt die wordt als 'kinds' gezien en krijg van alle kanten kledingadviezen. En die zijn ook niet altijd onterecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Veilige schutkleuren ;) Op oudere leeftijd hebben de meeste mensen denk ik geen behoefte (meer) om op te vallen door felle kleuren en uitgesproken kleding. Stijl wordt denk ik belangrijker. Al zie ik soms oudere mensen met bijvoorbeeld een gedurfd jasje in een pittige kleur, ik vind dat altijd erg leuk om te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze in hun mode tijdperk zijn blijven hangen..
Vooral die kleurloze kleding vind ik vreselijk ( sorry opa's en oma's en ieder ander die dat wel mooi vinden)

en tja Ik zie mijn oma liever niet in een strakke paarse legging.. of in een hip jurkje..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee het is andersom... De leeftijd kiest zijn kleding en dat is dan bij hun leeftijd...
Mensen zeggen niet ik moet nu wat aantrekken dat bij een 75 jarige hoort...

Ze vinden dat prettig en toevallig is dat allemaal oubollig... Maar ze hoeven toch niet naar de disco vanavond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is wel onderzoek naar gedaan en het blijkt dus dat naarmate je ouder wordt steeds sterkere voorkeur krijgt voor "pastel" en "herfstige" kleuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoewel ik me met 60 jaar nog niet bij de ouderen thuis voel, ben ik toch ook niet piepjong meer, maar gelukkig wél een uitzondering op de grootste gemene deler. In mijn kleerkast géén beige, grijs, bruin, donkerblauw noch zwart. Uitgesproken kolberts, rode, rose, oranje, gele en groene broeken; hippe kleuren shirts, pullovers waaronder grasgoen, paars, lila, en andere actuele modekleuren en natuurlijk altijd bijpassende sokken (en nooit witte).
Het is wel de stijl die ik altijd al heb gevolgd; vroeger (ca.40 jaar geleden) noemde men mij al een 'kakker'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen kakker, gewoon chique:-)