Hoe krijg je iemand onder de douche die absoluut niet wil douchen ?

IK werk in de bejaarden zorg en 1 iemand wilt nooit onder de douche kreeg ik te horen en nu hoor ik van andere bejaarden dat hij erg tinkt en dat ruikt iedereen.
Nu val ik 2 weken in en ik heb ook geprobeerd hem onder de douche te krijgen, maar hij heeft steeds een smoesje.
HIj zegt dat hij altijd in de avond doucht of hij zegt ik heb net gedoucht , maar je ruikt dat hij echt niet doucht.
En som zegt hij ik heb op de sportschool gedoucht.
Hij heeft ook steeds de elfde kleren aan.

Weet iemand een manier om hem onder de douche te krijgen of wat je tegen zo'n bejaarde man kan zeggen zonder dat het hArt aan komt ?

Want het is echt nodig om hem te douchen hij ruikt echt zo vies en zijn haren zien er ook vies uit en zijn kleding ook.

ik probeer al dat hij vertrouwen in mij krijgt en dat lukt aardig hij praat veel tegen mij en dat doet hij niet bij andere zie/merk ik, maar ik wil het niet forceren dus ik wil proberen het op een goede manier te laten over komen om hem toch onder de douche te krijgen.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt allemaal voor jullie reactie, ik ga morgen proberen of hij zich misschien aan de wastafel wilt wassen.
En ik ga uitlokken waarom hij zich niet wilt douchen, misschien schaamt hij zich of is hij bang of is er misschien iets in zijn verleden gebeurt.
Helaas werk ik te kort bij hem , ik val ff in voor 2 weken voor een collega die op vakantie is.
Anders had ik een goede band kunnen opbouwen en hem alsnog onder de douche te kunnen krijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
17K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil hij zich ook niet gewoon wassen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Succes connie1966!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben met mijn baas aan het praten, want ik vind dat dit niet langer kan, hij liegt met alles.
We gaan kijken of we oude kleding van overleden mensen kunnen geven aan hem.
En ik wil proberen bij hem schoon te maken en alsnog zijn vertrouwen te winnen.
Ik merk dat hij wel een beetje los komt bij mij,ik hoor hem uit over zijn familie en laat hem foto's zoeken van vroeger hoe hij er uit zag.
En vertelde hem toen dat hij er vroeger zo mooi uit zag, en vroeg of hij nog die kleiding nog heeft.
Maar helaas was dit mijn laatste dag, mijn collega is er maandag weer. Dus ik hoop dat ik bij hem kan schoonmaken
(voor een tijdje) en zijn vertrouwen te winnen.
Allemaal bedankt voor jullie reactie.

Het beste antwoord

Met je zorgmanager bespreken die kan maatregelen nemen. Iemand kan niet ongewassen blijven rond lopen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo werkt het niet.
ronron1212
13 jaar geleden
Hoe dan wel er zijn hier regels voor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik nu mee aan het overleggen

Andere antwoorden (23)

Kan je niet met een paar potige broeders meneer zachthandig de douche inwerken? Als je hem met handschoenen behandelt, loopt hij over je heen... Zoek even collega's die meer ervaring met hem hebben. Hij speelt een spelletje met je...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt tegen hem zeggen op een vriendelijke manier dat je bv. een lijst bij moet houden waarop staat dat je moet noteren waar en wie je gedoucht hebt.
Dit moet van de organisatie en je kunt problemen krijgen als het er niet op staat.
Zeg er ook bij dat een gevolg kan zijn dat de hulp gestopt kan worden op die manier.
Een leugentje om bestwil zullen we maar zeggen.
Succes ermee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hij is ook niet eerlijk tegenover jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als hij nooit onder de douche wil, zal dat jou ook niet lukken.
Misschien is het een optie om hem bij de wasbak te wassen? Warm water inde wasbak, eerst alleen bijvoorbeeld hoofd en armen, of, als dat lukt, alleen het bovenlijf. Dan daarna, of misschien later of een dag later, het onderlijf op dezelfde manier.
Het kan zijn dat dat vertrouwder is dan helemaal bloot in de douche staan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je doet alsof je zijn smoesjes gelooft, zal je hem niet onder de douche krijgen.
Maar als je gewoon zegt "nee hoor, u ruikt erg vies, u moet dan nog maar een keer douchen want dit is smerig" en je laat hem geen keuze, dan heeft hij respect voor je omdat je direct bent in je uitspraken.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit eigenlijk wel een heel goed antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+. Vind ik een goed antwoord. De schok, dat iemand hem gewoon in zijn gezicht zegt dat hij stinkt, zou kunnen maken dat hij gaat douchen omdat hij zich schaamt. Echter toen mijn moeder begon te dementeren weigerde ze schone kleren aan te doen en was niet voor rede vatbaar. Er was eerst niets anders vreemds aan haar te bemerken. Alleen dat ze pertinent weigerde van kleren te verwisselen en ze te laten wassen. Ze waste en douchte zich wel maar trok steeds weer dezelfde kleren aan.
Volgens mij weet dit oudje best wat hij zelf wil. Je geeft aan dat hij regelmatig naar de sportschool gaat.
Trouwens ik moet er niet aan denken dat wanneer ik later oud ben me door een aantal jonge meiden onder de douche te laten duwen.
Laat mensen in hun waarde en met de dwingfactor bereik je dat de man in kwestie nog meer zijn kont tegen de krib zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NOu ik ben niet echt jong meer ik ben 44 jaar.
En hij gaat echt niet naar de sportschool, ikmerk dat hij liegt.
Alles wat ik tegen hem zegt heeft hij een antwoord op
misschien heeft hij wel iets, vlekken of weet ik wat?
Mogelijk wil hij zich daarom niet uitkleden (voor zichzelf of moeten jullie assisteren hierbij?).
Ik zou het met de huisarts opnemen, als er iets is, is dit toch een vertrouwenskwestie, misschien is hij bij de arts opener hierover
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
dank
Klinkt als mijn oma..

Maar ga eens na; zou jij je graag door een onbekend, jong(er) persoon laten wassen omdat je het zelf niet meer kan? Kan me voorstellen dat het ontzettend vernederend is, ook -of juist- voor oudere mensen.
Is het een optie om hem met een washandje te wassen? Deden ze bij mijn oma ook..

En ook al is hij oud, je kunt hem echt wel op een respectvolle manier duidelijk maken dat hij zich nodig moet wassen: 'meneer, u kunt hier niet blijven zitten zonder u ook maar één keer te wassen. U ruikt niet echt fris en dat is voor de mensen om u heen ook niet prettig. Zou u zelf graag naast iemand willen zitten die niet fris ruikt? Even doorzetten, dan zijn we zo klaar'.

Het zijn geen eieren hé, soms hebben ze een duwtje in de rug nodig want die oude mensen kunnen verdomd koppig zijn! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geef hem een lekkere fles douche schuim kado, en zeg zullen we deze uit proberen...
als hij je weigert, zou ik tegen hem zeggen dat ik me daardoor erg beledigt zou voelen als hij zich niet ermee zou wassen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een regieprobleem. Het is natuurlijk prima om de aan jouw zorg toevertrouwde patiënten/bewoners/cliënten te respecteren maar als zo'n meer dan volwassen persoon even handelingsonbekwaam als grensoverschrijdend gedrag vertoont dan kom je er niet mee weg om dezelfde maatstaven als bij handelingsbekwamen te hanteren.

Laten we eerst vaststellen dat jij vanuit je professionaliteit vaststelt wanneer een douche noodzakelijk is. Dat spaart al een oeverloze discussie uit. Laat de ander een keuze maar beperk die zodanig dat ieder antwoord binnen de door jou gestelde grenzen valt. Vraag dus niet of een douche niet al te veel tijd van zijn ongetwijfeld kostbare tijd in beslag neemt maar of hij nu over over een half uur gaat douchen, dus ruimschoots binnen jouw dienst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
+1
Bespreekt dit met je diensthoofd of verantwoordelijke.
Zij of hij zal je bijstaan en misschiens een oplossing weten.
De klant aanspreken over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! +
Lastig geval lijkt me.. kan je het proberen om hem een beetje schuldig te laten voelen door hem eerlijk te zeggen dat ie nu echt niet meer lekker ruikt en maak er een raak grapje van 'zo krijgt u echt geen verkering meer hoor' of iets dergelijks.. zo hou je het vriendelijk, maar misschien raakt het hem.
Blijkbaar heeft ie er echt geen zin in, misschien is het een kwestie van vertrouwen of ongemak, maar met een beetje humor kan je al snel het ijs breken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst zou ik proberen uit te vinden WAAROM deze meneer niet wil douchen. Want alleen van daaruit kun je verder gaan. Je zou ook nog collega's kunnen raadplegen die meneer beter kennen. Is hij nog helemaal nooit door een verzorgende geholpen met douchen? Of misschien toch soms wel? Dan kun je die desbetreffende verzorgende vragen hoe ze het heeft aangepakt. Heeft meneer misschien nog familie? Dan zou je hen er ook nog bij kunnen betrekken. Zij kennen meneer tenslotte goed.
Kijk, zeggen dat meneer stinkt en nu echt moet douchen heeft weinig zin lijkt me. Want als hij dat zelf in zou zien, dan had hij zich ook allang zelf gedoucht of gewassen.
Door hem er toch koste wat kost eronder te willen krijgen, ontwikkel je alleen maar een machtstrijd met hem. Dat levert niets op, alleen maar een agressieve houding van meneer. Dus probeer eerst maar eens de reden te ontdekken van het waarom, want dat is echt in het belang van deze meneer en ook respectvol naar hem toe. Vanuit begrip is er veel meer mogelijk dan vanuit dwang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie iet horen wil moet maar voelen.
Gewoon zeggen dat 'ie stinkt.
Dan zal hij er vast zelf ook wel op letten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iedereen tegen mij zegt dat ik stink ga ik wel douchen hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat me je verzekeren dat er mensen zijn die het echt geen bal kan schelen dat ze stinken.
Ik sta een beetje te kijken van de antwoorden hier...

Als deze man niet wil douchen dan is het eerste wat je doet ondervinden WAAROM hij niet wil douchen.
Dat kan heel erg goed duiden op een psychisch probleem waar hij hulp voor kan gebruiken...
Dus een psycho of psychia voor onderzoek langs laten komen

Pas wanneer je de reden weet, kun je enige, verantwoordelijke actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou vragen wat de rede is waarom hij niet wil douchen.

Zo mogelijk een gesprek hierover.

Of misschien samen een douche-schema maken en daarbij wat hij zelf zou kunnen doen en wat de begeleiding? zo voelt hij zich niet helemaal een domoor of een hulpbehoevende.

Laten merken dat niets te gek is voor jou, dat je wel wat gewend bent maar dat je je ook wel kunt voorstellen dat het niet echt relaxt is als je je altijd door anderen moet laten douchen.

Maargoed jullie zitten nu samen in dit probleem, jullie zijn bondgenoten en willen hetzelfde:

welzijn van de meneer :)

Misschien kun je het wel aantrekkelijk voor hem maken?
Dat je zegt: zullen we straks een lekker after-shave of deo opdoen? (werkt natuurlijk het beste op een schone huid).

Kzou zeggen dat je de meneer serieus wilt nemen en daarbij ook zijn verzorging, dat je het beste met/voor hem wilt. Hij heeft waarschijnlijk niet veel dingen/mensen meer dus moet jij het zo leuk mogelijk voor hem maken en hem laten inzien dat een lekkere douche een opknapper kan zijn :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit had ik ook, de meeste mannen maken nog steeds grapjes met elkaar over vrouwen, als dit ook zo is bij deze man, kan je hem zeggen dat jullie hem helemaal fris gaan maken om goed in de smaak te vallen bij vrouwen. als hij dit wilt, zeg jij dat je dit alleen doet als hij eerst gaat douchen. zeg dan dat je zijn haar moet doen ofso.

als deze man niet spot met vrouwen, zeg je tegen hem dat hij er een wat vaker fris en jong uit moet zien, zeg dat jij hiervoor zorgt als hij eerst onder de douche gaat.

succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals dat gaat met alle vormen van overtuiging: zorg ervoor dat het zo aantrekkelijk mogelijk is voor de ander. Het doet er niet toe wat jij er van denkt of vind, het moet voor degene die je wil overtuigen aangenaam zijn, anders zal die niet beslissen om (anders) te handelen. Wanneer je het leuk aanpakt doe je jezelf en de ander echt een plezier.

Wees eerlijk over de gevolgen van het niet-douchen (heb je 100% zeker gecontroleerd dat hij niet douched zoals hij wel zegt?), ga samen met hem lekkere zeep uitzoeken, zet mooie muziek op in de badkamer; maak er een feestje van. Als hij last ervaart met zijn omgeving of gezondheid zonder dat hij zich daar bewust van is, dan is het ongelooflijk de moeite waard om hem daar op te wijzen. Geef alleen de feiten weer en wees diplomatiek (dat probeer je al toch ;) niet 'Iedereen vind dat u stinkt', maar 'Ik merk dat u vaak dezelfde kleren draagt, wat is daar de reden voor?')

Let op: als hij het niet wil, dan gebeurd het ook niet. Hij behoort dat zelf te kunnen weten, hij heeft al een heel leven achter de rug. Vooral wanneer hij om de een of andere reden zwakker is dan jij (geestelijk/fysiek) - dan moet jij je aan hem aanpassen. Als hij even sterk is (of sterker) als jij, dan mag je ook meer eisend zijn.
Als je met een kind gaat spelen, en het kind wil dat jij een lelijke draak bent, dan ga je daar ook niet tegen in :) Snapjewel

Mooi beroep heb je gekozen, veel plezier en natuurlijk geluk/succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lok hem uit, zeg dat hij te bang is en dat hij van suiker is, als dat niet werkt, slaapmiddel ofzo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Respectloos naar de client toe.
het is een stukje waarin hij eerst geaccepteerd wil worden om daarna zelf er iets aan te gaan doen. Mensen in een tehuis hebben het gevoel dat hen alles is afgenomen en dat in een keer omdat een opname meestal noodgedwongen is waarna ze later weer opknappen. De douche is vreemd en het is er niet zoals thuis. Dat een lichaamsgeur voor hem anders ruikt dan voor een ander daar staat hij niet bij stil.
Je mag wel eerlijk tegen hem zijn; je mag zeggen dat je het vervelend vind dat hij ruikt en hem uitleggen dat het vervelend voor anderen is.( Ik vind dat ik niet naast iemand hoef te zitten die zich in weken niet gewassen heeft.) Geef hem de keuze om zichzelf op de kamer met een teiltje badsponsje en bescheiden badzeepje te wassen, als de klinische badkamer met hulpsteuntjes enzo hem afschrikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verzoek of de huisarts hem wil uitleggen dat hij huidziektes en smetplekken en schimmels (in huidplooien) zal krijgen als hij niet wil wassen. Dit is immers echt zo. Ook is het voor de omgeving een probleem want als anderen hem vies vinden ruiken, is dat last voor anderen. Lukt dit niet, kan de huisarts hem verwijzen naar een psycholoog gericht op ouderen problematiek. Dan kan het angst zijn om te douchen.

Je kunt beginnen hem uit leggen dat hij erg vies ruikt en dat medebewoners er over klagen en dat hij daarom niet in de openbare zalen kan eten als hij niet gewassen wil worden. Hij kan ook gewassen worden met een washandje met water en zeep, en niet onder de douche.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken deze situatie.
naar mijn inziens heeft het te maken met controle willen houden over hun eigen leven. vroeger besliste ze zelf wanneer ze gingen douchen en op welk tijdstip. Nu wordt het opgedragen. Hoe meer druk mensen voelen om iets te moeten hoe meer weerstand ze hiervoor kunnen ontwikkelen.

Mensen houden graag controle en inspraak over hun eigen leven voor zover dat mogelijk is.

Het is vaak een kwestie van aanvoelen, soms moet je wat dwingerder zijn en soms moet je het wat laten vieren. Wanneer je dwingend bent neem je de verantwoording dus over wat sommige mensen prettig vinden, maar dat kan ook tot verkramping leiden.

Hoe je zoiets tactisch aan zou kunnen pakken is naar de cliënt toegaan en gezamenlijk even de tijd nemen om een bakje koffie te drinken, wat te praten in een ontspannen sfeer.
Vervolgens maak je kenbaar dat de client ook nog even moet douchen en je stelt voor om samen alvast even wat kleren uit te zoeken. Daarna begeleid je de client naar de douche en wacht even buiten tot de kraan ook aan is.

Je kan er ook een beloning tegenover zetten, als de client gaat douchen gaan jullie daarna even wandelen of kaarten of iets wat de cliënt leuk vindt om te doen.

wanneer dit allemaal niet werkt kun je ook voor een gesprek kiezen met de client dat je duidelijke afspraken wilt maken en dat hij op een bepaalde dag in de week gaat douchen en dat hij dit zelfstandig op eigen initiatief doet. dat het voor de client ook prettiger werkt omdat hij dan van niemand gezeur krijgt. en dat het de voorschriften zijn met het ook op hygiene en de uiterlijke verzorging.

je moet hierin afstasten wat het beste werkt, werkt het het beste om de client hierin vrij te laten zodat die druk wegvalt en hij hierin zelf actie onderneemt of moet je een meer directieve aanpak gebruiken om te zorgen dat de client zich gaat douchen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je hoofd en de familie van deze man praten, om tot op een oplossing te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn opa ging altijd 1x per week onder de douche: op vrijdag avond. Punt.
Nu hij niet meer voor zichzelf kan zorgen en hij in een verzorgingstehuis zit willen ze uiteraard dat hij vaker gaat.
Maar dat wil hij niet, net als bij u.

Toen we tegen hem zeiden dat het voor de omgeving niet zo fijn is en als hij gewoon onder de douche gaat we op zijn verjaardag uit eten gingen bij de chinees.

Nu zitten we 1x per paar in de chinees op opa's verjaardag en gaat hij elke keer als dat gevraagd word onder de douche :)

Ps, hij is verschrikkelijk gierig dus dat heeft hij er wel voor over.