Wat is beter voor je huid, nat of droogscheren? Onderbouw je antwoord en licht toe wat je mening is.

De laatste tijd heb ik hevige last van huid irritatie. Ik denk dat het door het scheren komt. Een brandend gevoel in je gezicht alsof het in de fik staat. Ik hoop dat julie mij een goed advies kunnen geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
2.6K

Antwoorden (13)

Ik denk natscheren met schuim. Je haar wordt er soepeler door, en alles gaat gladder, dus over het algemeen minder irritatie. Wel oppassen dat je niet tegen de haargroeirichting in scheert, dan scheer je de haartjes weer te kort af en krijg je irritatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij nat scheren word door het schuim de haartjes lekker zacht gemaakt je snijdt met een scherp mesje haartjes af.

Een scheerapparaat zal nooit zo scherp zijn dus meer haartjes afscheuren. En je wrijft constant over je huid die droog is met een metalen voorwerp.

Ik heb dus ook dat ik in de fik dan sta en rode huid krijg met een scheerapparaat.

Nu is het wel zo als je een na een paar dagen in ene met zeep je direct gaat scheren het nooit lekker is.

Even met warm water goed je gezichtnat maken (Of natte warme doek) inzepen en scherp mesje gebruiken. (Weggooi is ook waardeloos)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Farstar;

Ik weet niet of elke huid er hetzelfde op reageert, maar ik heb de minste irritaties als ik me nat scheer. Vermoedelijk door de combinatie van water en zeep waardoor de poriëen beter open gaan en de haartjes verder naar buiten komen. Als ik me nat heb geschoren blijf ik ook langer glad dan na een electrische scheerbeurt, dus ik hoef het bijna nooit een tweede keer te doen op dezelfde dag, lijkt me voor de huid ook fijner.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mijzelf weet zeker dat elektrisch minder schadelijk is voor de huid. (maar misschien dat ht voor andere huidtypemn anders is?)

Bij nat scheren schraapt het mesje echt over de huid en neemt echt wat van huid mee.
Je kunt het heel simpel zelf testen. Scheer eens op een gevoelige plek waar je normaal nooit scheert. Een goede plek is achter in de nek.
Je zult merken dat de plek waar je elektrisch hebt geschoren minder irriteert na afloop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is het net andersom, nat minder irritatie dan bij droog, en bij droog beter met Braun dan philips (ik heb ze beide).

Wat ik doe is voorscheren met elektrisch, gewoon oppervlakkig het ergste eraf. En dan daarna met een scherp mes nascheren, met warm water, en niet met koud. Daarna goed insmeren met een (veel te dure) creme van mijn vrouw en er verder niet aanzitten.

Werkt bij mij het beste. Rood is het dan maar even en als ik alleen electrisch scheer fikt m'n kop eraf, zelfde bij alleen nat. Maar in combinatie gaat het goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nat anders krijg je juist irritatie door met een mes over de gevoelige huid te gaan.
als je het droog doet kan je huid gaan schilveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nat scheren heeft ook mijn voorkeur. Overigens is zelfs enkel scheerzeep gebruiken niet voldoende. Het beste kun je in eerste instantie douchen of iets dergelijks zodat je huid al zachter wordt als je dan vervolgens met scheerschuim je scheert gaat het soepel. Wat ik daarna doe is aftershave op mijn gezicht gooien om de eerste bijt te hebben. Daarna smeer ik me gezicht in met een creme teneinde als ik me heb aangekleed een lekkere eau de toilet op te doen. Die meestal ondanks dit nog wel een beetje nabijt maar niet heftig. Als ik het zo heb gedaan dan kan ik voor mijn gevoel fris op weg en ik ben overtuigd dat dit gewoon heel goed is voor je huid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn zwager heeft jaren als bijbaan bij een kapper gewerkt waar mensen zich konden laten scheren op de ouderwetse manier, met een mes dus. Voordat je dan werd geschoren kreeg je een warme natte lap op je gezicht. Het schijnt dus dat warm water de haartjes overeind laten komen waardoor ze beter weg te scheren
zijn. Misschien kun je dus voor het scheren gaan eens proberen onder de douche te gaan en dan meteen scheren. Uiteraard wel gewoon met scheerschuim. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de douche is het minst pijnlijk.. Je kunt er ook een verzorgende creme op doen nadat je hebt geschoren (voor mannen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Droog scheren vind ik maar een vieze aangelegenheid; je smeert al dat stof over je gezicht. Nat scheren is lekker fris, maar wel met echte scheerzeep en een goede, stevige kwast. Je kwast met heet water op de zeep (Vergulde Hand) zetten en als het goed schuimt je gezicht er lekker mee inmasseren. Als je daaraan gewend bent voelt spuitbus scheerschuim als een kleffe vaatdoek.
Zo is scheren een waar genoegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer eens om eerst je huid zachtjes met een milde scrub te scrubben (gebruik ik jou geval zo veel mogelijk producten tegen/voor de geiriteerde huid bijv van de tuinen met aloe vera sinds ik die gebruik ben ik overal vanaf) daar gaan de haartjes van overeind staan dus minder ingegroeide haren en iritaties. Gebruik zoveel mogelijk goeie verzorgings producten kijk uit met alcohol!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om te beginnen met een scrub.. een niet al te grove en pas op dat je geen peeling pakt want dat is namelijk chemisch en werkt extra irriterend.

Door warm water gaan de porieen openstaan en gaan de haartjes er sneller uit maar een ijsblokje kan de huid ook verzachten.. Het is belangrijk om een scheerschuim te gebruiken zonder parfum of andere irriterende stoffen.
Een neutrale scheerschuim dus (bv. die van nivea)

Ik denk dat het beter is om je huid nat te scheren omdat als je droog scheert je de bovenste huidcellen vaak meeschraapt, dat kan gaan irriteren.

Na het scheren een kalmerende lotion erop en oppassen met alchohol want dan kan het juist aangaan voelen alsof je huid in de fik staat.

Als het dan toch gaat voelen alsof je gezicht in de fik staat wrijf zachtjes met een ijsklontje over je huid heen.. dat verzacht dat nare gevoel.

Je kunt ook huidirritatie krijgen door de zon, omdat je huid dan droger wordt. Smeren met zonnebrand en vochtinbrengende cremes/maskers helpen vaak ook.

Suc6!

Toegevoegd op 28-05-2009 22:43:35
oeps, vooral geen zonnebrand op de pas geschoren huid, natuurlijk.....
een scheergel voor de gevoelige huid werkt prima.
je zou eventueel als het gevoel te lang duurt toch ff info kunnen vragen bij de dokter(sassistente) , misschien
reageer je allergisch ergens op. En pas op voor krentenbaard. Dit kun je krijgen als je huid geirriteerd is, -open- en er komt een bacterie bij (die gewoon op je huid zit zoals altijd ) dan krijg je nog meer last en zijn er medicijnen nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt tegenwoordig ook scheer-olie! Die voedt je huid enorm tijdens het scheren en je glijd er supermakkelijk met je mesje overheen. Vooraf even (zachtjes) scrubben.