Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie kan mij helpen met deze wiskunde B berekening?

Hallo,
ik had deze vraag hier al net gesteld maar er zaten nogal veel foutjes en bewerkingen in, dus ik heb hem verwijderd en ik heb het nu goed getypt.

Wie kan mij helpen met deze berekening? Het antwoord en de uitwerkingen komen uit het uitwerkingsboekje, wat ik niet begrijp is het antwoord zelf.

3(4x-5)3 = 15
(4x-5)3=5
4x-5 = 3√5
4x=5+ 3√5
Tot hier snap ik het dus gewoon, maar wat ik niet begrijp is het antwoord, wat doen die breuken daar??
x = 1 1/4 + 1/4 maal 5√5

Ik heb voor de duidelijkheid ook een foto geplaatst.

Toegevoegd na 15 uur:
Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik snap het nu!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De scholen zijn weer begonnen! In de vakantie strooien ze rijkelijk met minnen, nu willen ze raad.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Is dat het uiteindelijke antwoord in het uitwerkingen-/antwoordenboekje? Want lijkt me dat je nog wel verder door kan rekenen dan wat er nu staat, want er staan verder geen variabele waarden meer aan de rechterkant.

Maar die breuken zijn daar best simpel terecht gekomen.

Links staat in je een-na-laatst antwoord 4x. Van die 4x moet je 1x maken (x dus). Daarom moet je alles delen door 4 (4x:4=1x). Dus ook aan de rechterkant.

Dus... 5:4=1.25 of 1 1/4
En... (3√5):4= éénvierde deel van (3√5) of dus 1/4 (3√5)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord. Je deelt gewoon door 4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan geen verdere uitwerkingen in het antwoordenboek, maar heel erg bedankt. Ik snap het nu, het is eigenlijk vrij logisch, nu ik er goed over nadenk :)

Andere antwoorden (2)

De 4x wordt door 4 gedeeld waardoor x overblijft.
De andere kant moet dus ook door 4 gedeeld worden.
5/4 = 1 1/4
3 (wortel) 5 /4 = 1/4 * 3 (wortel) 5
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt naartoe gewerkt dat je 1x overhoudt, dus wordt links en rechts van het = teken door 4 gedeeld.

4x / 4 = x
5 / 4 = 11/4
derdemachtswortel uit 5 delen door 4 is hetzelfde als derdemachtswortel uit 5 vermenigvuldigen met 1/4.
Duidelijk zo ?

Toegevoegd na 1 minuut:
In de tweede regel wordt alles links en rechts gedeeld door 3, dus hetzelfde trucje eigenlijk
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding