In de wiskunde: Wanneer gebruik je Y met een horizontaal streepje erboven?

En wat betekent het?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
9.6K

Het beste antwoord

Het wordt ook gebruikt om een gemiddelde aan te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Welke van de twee van toepassing is, kun je meestal wel uit de context halen. (complex conjugate of gemiddelde dus)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoe het precies zit weet ik allemaal niet meer, maar.. het gaat om de geconjugeerde (Tegenovergestelde) complexe getal:

In de wiskunde is de complex geconjugeerde of complex toegevoegde van een complex getal het complexe getal met hetzelfde reële deel, maar het tegengestelde imaginaire deel. Als men zich een complex getal in het complexe vlak voorstelt (zie plaatje hiernaast), dan is zijn geconjugeerde het om de reële as gespiegelde getal. Wanneer een complex getal en zijn complex geconjugeerde met elkaar worden vermenigvuldigd, is het product een reëel getal.
[http://nl.wikipedia.org/wiki/Complex_geconjugeerde]