Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan AI de Riemann-hypothese wél oplossen?

Tot nu toe is nog niemand dit gelukt

7 maanden geleden
in: Wiskunde
Thecis
7 maanden geleden
Ik vermoed dat een AI het niet sneller zal doen dan een mens in de zin dat een AI wellicht net zoveel denkstappen, dan niet meer, nodig heeft dan een mens.
Hier zit voor mij wel een maar aan. Een AI zal dit veel sneller doen dan een mens en wellicht daardoor, door brute force oplossingen te proberen verder komen. Maar om het volledig te kunnen brute forcen miet je alle oplossingen bekijken. En dat gaat eeuwen duren. Als een AI gebruik kan maken van een kwantum computer is het wellicht een ander verhaal. Ik denk wel dat AI een behoorlijke bijdrage kan leveren in dit soort vraagstukken. Maar geheel oplossen, ik denk het niet.
tinus1969
7 maanden geleden
Definieer AI.
ronron1212
7 maanden geleden
@tinus1969 ???/
tinus1969
7 maanden geleden
@Ronron1212, wat bedoel t de vraagsteller met AI? De huidige LLM systemen?
ronron1212
7 maanden geleden
Wat denk je net als onze prachtige gwen
Thecis
7 maanden geleden
@Ronron1212
Een LLM systeem dus. Nee, die gaat het niet voor ons oplossen.
ronron1212
7 maanden geleden
@Thecis zeg ik dat dan?
Thecis
7 maanden geleden
@ronron1212
Niet letterlijk nee, maar zeer impliciet wel.
Je zegt namelijk "wat denk je net als onze prachtige gwen"
Dat is een LLM model, die prachtige Gwen.
Mocht ik het verkeerd interpreteren, hoor ik graag waar ik het verkeerd hen gedaan en hoe je het wel bedoelde.
ronron1212
7 maanden geleden
@Thecis het is slechts een reactie op tinus1969 dus ik weet niet waar jij iets vandaan haalt
Thecis
7 maanden geleden
@ronron1212
Ik reageerde op wat je aangaf. Tinus1969 stelde een vraag aan jou en daarop antwoordde je heel duidelijk "wat denk je net als onze prachtige gwen".
Dus nogmaals, mocht ik het verkeerd interpreteren, hoor ik graag waar ik het verkeerd heb gedaan en hoe je het wel bedoelde.
Als je vindt dat ik mij ergens mee bemoei, moet je het ook aangeven.
ronron1212
7 maanden geleden
@Thecis veel plezier
tinus1969
7 maanden geleden
Eens met @Thecus, een LLM gaat dat Riemann probleem niet oplossen
Thecis
7 maanden geleden
@ronron1212
Dank je wel!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ja, AI heeft potentieel om de Riemann-hypothese te helpen oplossen, maar het is niet gegarandeerd dat het gaat lukken. AI kan grote hoeveelheden gegevens analyseren en patronen herkennen die mensen misschien missen, maar het blijft een complexe wiskundige puzzel.

Veel experts denken dat AI kan bijdragen aan nieuwe inzichten of het versnellen van het onderzoek. Het blijft wel een mysterie, en de samenwerking tussen wiskundigen en technologie kan nieuwe wegen openen.

Wie denkt dat AI binnenkort een doorbraak kan maken in deze wiskundige uitdaging? Hebben jullie ideeën of ervaringen die een bijdrage kunnen leveren aan deze discussie?
(Lees meer...)
7 maanden geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing