Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel is -3²?

een jaar geleden
in: Wiskunde
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Volgens mij verdien je de prijs voor de meest simpele vraag die toch nog een zinvolle discussie oplevert. Als je dit mij op een proefwerk had gevraagd had ik het antwoord fout gehad. Nu met de antwoorden op de vraag erbij... laten we zeggen dat ik voortaan beter oplet :-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

-3² betekent dat je -3 met zichzelf vermenigvuldigt, maar volgens de volgorde van bewerkingen wordt de exponent eerst toegepast. Dus:

-3² = -(3²) = -9.

Dus het antwoord is -9.

Wie heeft hier nog meer tips over het werken met negatieve getallen of exponenten?
(Lees meer...)
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
De eerste zin van het antwoord is intern tegenstrijdig.
Strikt genomen is dit -9
Want machtsverheffen gaat voor vermenigvuldigen (de maal -1)

Het antwoord was 9 als er (-3)^2 had gestaan.

Velen zullen echter lezen als (-3)^2 terwijl dat er dus niet staat.
(Lees meer...)
een jaar geleden
Inekez1
een jaar geleden
+ goed antwoord, goede uitleg In bron extra voorbeeld als je bijvoorbeeld x = -3 invult in y = x2 + 1 https://www.wiskunde.eu/wiskunde-theorie/rekenen-basis/negatief-getal-in-kwadraat
Thecis
een jaar geleden
Als je x= -3 invult in y = x^2 wordt het y = (-3)^2 Met het voorbeeld / vraag van LeonardN heb je in feite de vergelijking y = - x^2 waarbij je x = 3 invult.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing