Bestaat er een internationaal volgorde in rekenen ?

Wij kennen de Meneer VanDalen Wacht Op Antwoord. VanDalen aan elkaar omdat afhankelijk wat van links naar rechts wordt gegeven

9 maanden geleden
in: Wiskunde
1.2K
ronron1212
9 maanden geleden
De regel geld over de hele wereld anders zouden we geen onderlinge vergelijkingen in de cijfers hebben.
LeonardN
9 maanden geleden
Meneer Van Dale is niet meer.
Ik zie dat je IT in je profiel hebt staan.
De hele wereld inclusief de meeste software maakt gebruik van PEMDAS.
https://en.wikipedia.org/wiki/Order_of_operations#Mnemonics

Antwoorden (1)

"Meneer Van Dalen wacht Op Antwoord" geldt niet meer.
Tegenwoordig zijn vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig. Je doet deze bewerkingen in de volgorde zoals ze in de opgave staan. Dat geldt ook voor optellen en aftrekken. Daardoor kom je soms op heel andere uitkomsten:
De som 16 : 2 x 4 geeft tegenwoordig de uitkomst 32, want 16 : 2 = 8 en 8 x 4 = 32.
Vroeger moest je eerst 2x4=8 uitrekenen en daarna 16:8=2. Dit is tegenwoordig fout.

Het tegenwoordige (internationaal geldend) ezelsbruggetje is "Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen."
• Hoe staat voor Haakjes.
• Moeten staat voor Machtsverheffen.
• Wij staat voor Worteltrekken.
• Van staat voor Vermenigvuldigen.
• De staat voor Delen.
• Onvoldoendes staat voor Optellen.
• Afkomen staat voor Aftrekken.
9 maanden geleden
Ikhebgeenidee
9 maanden geleden
het verwarrende, voor mij, blijft dat in de volgorde van dit bruggetje (nog steeds) eerst vermenigvuldigen staat en dan delen. Ik zou dan nog steeds op 2 uitkomen in plaats van 32
ronron1212
9 maanden geleden
Het gaat om de volgorde waar het in staat