Hoe lang kan een auto van 1000 kg. ongeveer rijden op een volledig opgeladen hafnium-accu van 1 kg?

Meer info over (nu nog hypothetische) hafnium-accu's:
http://www.historykb.com/Uwe/Forum.aspx/what-if/3235/Premature-Quantum-Nucleonicism

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (1)

2004? Is al een tijdje geleden.
9x10^11 joules/kg
Dus per kilo is dat 9E11 J.

Er zijn wat problemen. Deze vraag kan dus niet worden beantwoord naar 'waarheid' omdat tijdens de energie omzetting vanuit de "accu" (opslagplaats zeg maar) er zeker energie verloren gaat. Het rendement in dat proces is mij niet bekend. Het is namelijk nieuw en controversieel.

Ten tweede is het niet bekend wat het rendement van de motor naar de kinetische energie is (vooral warmte). Ik zal hoe dan ook een gokje wagen.

Hoewel het, ten derde, helemaal aan de auto ligt schat ik omdat een doorgaans auto ongeveer 5,7 – 7,0 l/100 km gebruikt. (Ik pak even een Audi A4 als voorbeeld...)

Toegevoegd na 7 minuten:
1 kg benzine is 45.8 MJ ongeveer.
dichtheid benzine 0.726 kg/L
Dus dat wil zeggen rho = m/V --> V = m/rho = 1/0.726 = 1,38 L.
45,8 MJ <==> 1,38 L
33,2 MJ <==> 1,00 L
er is gemiddeld 6,4 L nodig voor 100 km dus dat is dan 212 MJ.

De 'opslag' levert 9E11 J = 9E5 MJ.

9E5/212 = 4250 * 100 km --> 4 250 000 km.
Dat is dus 4,3 miljoen km.
Aangenomen dat er geen energieverlies plaatsvindt tussen opslag en motor en dat de motor zelfde rendement heeft als voor benzine.

Ik hoop dat dit een mooi antwoord is op je vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt ergens een rendement genoemd van 59/60e bij het vrijmaken van de energie. Verder stel ik voor dat het rendement van huidige electromotoren kan worden genomen inzake het genoemde rendement 'van de motor naar de kinetische energie'.
Verder maakt 't in principe niet uit of het controversieel is. Dat had ik trouwens ook al genoemd gezien de woorden tussen haakjes in de vraag. Het gaat dus om die 9x10^11 joules, die uit 1 kg accu komen. Hoever kan je daarmee rijden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het aangepast. Moest even gaan rekenen, vandaar die stop :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het niet narekenen, maar als die 4 miljoen km. klopt... Dan hoef je 'm niet vaak te herladen :).