Waarom is bij een kans van 50 procent om 100 te winnen het resultaat betekend als 100x0.5?

In mijn logica is 50% kans om of 100 te krijgen of helemaal niet , en in kansberekening zie ik dat er altijd en betekening wordt gemaakt 50% x100 = 50 . Waarom is dat ?
Berekend*

2 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K

Antwoorden (1)

Deze uitkomst heet de 'verwachtingswaarde', oftewel het gemiddelde van alle mogelijke uitkomsten.

Je gedachtegang klopt ook wel. In de helft van de gevallen win je 100, in de andere helft win je 0. Maar dus win je gemiddeld 50.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
De verwachtingswaarde, tezamen met de hoeveelheid keer dat het voor komt, geeft je dus een goede indicatie van (in dit specifieke geval) hoeveel je kwijt bent.
Thecis
2 jaar geleden
Kwijt bent als je degene bent die niet speelt, verdient voor degene die wel speelt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@Thecis: het geeft alleen een goede indicatie wanneer je een groot aantal keer "speelt". Bij 1x spelen (in dit voorbeeld) kan je 50/50 uitkomen op 0 of 100, en is de verwachtingswaarde dus altijd erg onnauwkeurig. Bij 2x spelen heb je 25% kans op 0, 50% kans op 50, en 25% kans op 100; de verwachtingswaarde klopt dus in 50% van de gevallen. Hoe vaker je speelt, hoe nuttiger de verwachtingswaarde is als indicatie van de uitkomst. Zie daarvoor: centrale limietstelling (central limit theorem).