Weet iemand het verschil tussen MAD (mean absolute deviation) en MSE (mean squared error)?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wiskunde
4.6K
kierkegaard47
3 jaar geleden
De MAD is het "gemiddelde over de (absolute waarden van de) afwijkingen van het gemiddelde". De MSE is het gemiddelde over de _kwadraten_ daarvan. De standaarddeviatie (SD) is weer de wortel uit de MSE. Gevolg is dat grotere afwijkingen proportioneel zwaarder meewegen in de MSE (en de SD) dan in de MAD. Een extreem rekenvoorbeeld. Stel je hebt 999 keer de waarneming "1" en één keer de waarneming "1000" . Het gemiddelde is dan 1999/1000 = 1,999 . De absolute waardes van de afwijkingen van het gemiddelde komen dan dus uit op 999 keer abs(1- 1,999) = 0,999 , en één keer abs(1000-1,999) = 998,001. Bereken je de MAD - dus het gemiddelde hierover- dan krijg je 1,996002. Bereken je daarentegen de MSE , dan bereken je dus eerst de kwadraten (999 keer 0,998001 en één keer 996005,996), en bepaal je het gemiddelde daarover, en krijg je 997,002999. Ook de SD (=wortel MSE) is nog steeds 31,5753543 . Dit komt dus omdat er één hele grote afwijking in zit, die als kwadraat zwaarder meetelt.
Antoni
3 jaar geleden
@Seleen, hier https://en.wikipedia.org/wiki/Average_absolute_deviation vind je informatie over de MAD, hier https://en.wikipedia.org/wiki/Mean_squared_error vind je informatie over de MSE. Beide websites zijn in het Engels. Misschien heb je er iets aan. Hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Gemiddelde_absolute_afwijking vind je nog informatie over de MAD in het Nederlands.

Antwoorden (1)

MSE is de variantie van de kansverdeling die de fout geeft, mean absolute deviation os het gemiddelde van de absolute afwijking. Voorbeeld: De normale verdeling met standaardafwijking sigma heeft een variantie van sigma^2, de gemiddelde absolute afwijking is de wortel uit (2/pi) keer sigma