Hoe bereken je de oppervlakte van een driehoek?

Ik ben het even vergeten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
2.4K

Antwoorden (12)

1/2 x lengte x hoogte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1/2 x lengte x de bijbehorende hoogte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij op school word lengte fout gerekend. je moet eigenlijk basis x hoogte doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan wel nog / 2
Maak er een rechthoek met de langste zijde aan de onderkant en met de hoogte van de driehoek als breedte. Oppervlakte van die rechthoek is breedte maal lengte en deel die door twee (je hebt 4 driehoen in de rechthoek waarvan steeds twee identieke paren). Scheelt weer in het onthouden van formules.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1/2xde zije x bijbehorende hoogte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe met (1/2)*basis*hoogte, maar dan moet je wel eerst de hoogte bepalen.

Met de formule van heron is dat niet nodig, daar heb je alleen de lengtes van de zijdes nodig

Van een driehoek met zijdes a,b,c is de oppervlakte A
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk goed naar de gegevens van de driehoek(3hoek). Als de 3hoek reeds voor je is getekend en alleen de lengte van de zijden gegeven zijn, dan moet je een ingewikkelde formule gebruiken om de hoogte te berekenen. De hoogte heb je nodig, omdat de oppervlakte van de 3hoek (hoogtelijn x basiszijde) / 2 is. Als er een hoek gegeven is (wat logisch in het geval dat je een 3hoek moet tekenen), dan kun je de lengte van de hoogtelijn berekenen met de sinus. Je weet dat de sinus = over(rechthoek)zijde gedeeld door de aanliggende schuine zijde. De over(recht)hoek)zijde is natuurlijk jouw hoogtelijn. Als je slim bent teken je de hoogte lijn zo dat de gegeven hoek en schuine zijde samen met de hoogtelijn een rechte 3hoek vormen. De uitkomst van de sinus vermenigvuldig je met de schuine zijde: zo krijg je de lengte van de hoogte lijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
0,5 * basis * hoogte

Toegevoegd na 4 dagen:
En dat is dus hetzelfde als
(basis * hoogte)/2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1/2 * zijde * hoogte is mij altijd geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je doet in dit geval(zie afbeelding) 3×4, want dat is de basis(AB) keer de hoogte(BC)
dan heb je eigenlijk de oppervlakte van de rechthoek, maar omdat dit de helft van en rechthoek is, neem je de helft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
basis x hoogte = ...

... / 2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oppervlakte van een driehoek bereken je door 0.5 x hoogte x basis!