Wat zijn de basis dingen die ik moet kennen voor een wiskunde wedstrijd?

http://www.mathcomp.leeds.ac.uk/team-challenges/team-challenge/#ancDownloads

Daar staan de opdrachten van voorgaande jaren. Wat moet ik allemaal kennen aan formules en dergelijk (het is wel in het engels) om meer kans te maken om te winnen?

De antwoorden baseren op de vragen van vorig jaar als het mogelijk is, zodat ik een reëel beeld krijg waar ik goed op moet oefenen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Antwoorden (5)

Ik ken deze wedstrijd niet en dus ook het niveau ervan niet.
Wel heb ik wel eens opgaven van de kangoeroe wiskunde contest gezien. (Deed mijn oudste kind aan mee met een goed resultaat)

Wat echter bovenaan staat voor het succes hebben in dit soort wedstrijden is : Creatief zelf oplossingen bedenken voor problemen die je (nog?) niet geleerd hebt op school, thuis of elders.
Bv het aloude wiskunde tijdschrift pythagoras, als je oude jaargangen kunt vinden, levert een scala aan leuke en handige kennis op.

Uiteraard helpt het om zoveel mogelijk wiskundige trucks uit je mouw te kunnen schudden want dan heb je meer tijd voor de overige wiskundige puzzles.

Ik weet hoe moeilijk het is om hoog te scoren, veel succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon heel erg veel oefenen, herhaal de dingen die je al hebt geleerd en kijk in wiskunde bladen en fora voor wiskundige problemen. En je moet gewoon zelf een beetje goed zijn in wiskunde, zodat je vraagstukken die je nog nooit gehad hebt toch op een logische manier kan oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet zoveel mogelijk formules weten, zoals die van pythagoras enzo. je moet ook veel weten over assenstelsels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil tussen ovaal en anaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze dochter is eerste van Nederland in de groep HAVO 4 geworden.
De formules spelen een kleinere rol dan getalinzicht en wiskundige relaties.
Je moet dus vooral "gevoel "voor wiskunde hebben.
In veel opzichten heeft het meer van een IQ test weg die vooral met getallen en variabelen werkt dan gewone wiskunde.
Du INZICHT en analytisch vermogen zijn nodig, die laten zich niet zo goed oefenen.
Er ontspannen aan deelnemen en eerst de vragen beantwoorden die je meteen "ziet " levert een beter
rendement op dan je blind staren op sommen die je niet begrijpt, omdat tijd hierbij een belangrijke rol speelt.
Omdat onze dochter al verscheidene jaren op verschillende wedstrijden mbt wiskunde zeer goede resultaten scoort, is er geen sprake meer van een gelukstreffer.
Ze doet er NIETS speciaals voor, integendeel, goed uitgerust, lichte voeding en wat zelfvertrouwen zetten meer zoden aan de dijk