0,99999… = 1?

Wat klopt er niet?

Neem aan dat X gelijk is aan 0,99999…
Dus X = 0,99999…

Als X = 0,99999…, dan is 10X = 9,99999…
Want 0,99999… * 10 = 9,99999…

Als 10X = 9,99999…, dan is 9X = 9,00000…
Want 10X – X = 9X
9,99999… - 0,99999… = 9,00000…

Als 9X = 9,00000…, dan is X = 1,00000…
Want 9X / 9 = X
9,00000…/ 9 = 1,00000…

Dus X = 1

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde
5.7K

Het beste antwoord

Formeel :

0,9999.. (oneindig) = 1.

Zonder meer, en zeer zeker. Niet nadert, niet ongeveer. Exact hetzelfde.

De probleemstelling kan je simpeler zo stellen :

1/3 = 0.3333333333...... = N
N*3 = 0.9999999999....... (elke 3 *3 zonder overloop)
dus 1.

Immers : een derde van een taart = 0.333333333
3 keer een derde van een taart = 1 taart.

Ik zeg niet dat het intiutief juist lijkt, wel dat het synoniemen zijn.

Toegevoegd op 22-04-2009 15:59:43
Dus om op je vraag te antwoorden : alles klopt, je redenering is geldig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan is 0 = 0,00000000... ? Dan is 1-0= 0,99999... ?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja inderdaad

Andere antwoorden (17)

Nee, X = 1,000000....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als X=0,99999 is 10X=9,9999 en niet 9,99999.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee hoor alles is altijd 4.
1 = 3 = 4
alles = 5 = 4

echt hoor klopt altijd
(altijd = 6 = 3 = 4 )

Toegevoegd op 22-04-2009 14:09:42
ps en als het niet vier is... dan heb je gelijk... kijk hier onder maar

Toegevoegd op 24-04-2009 11:37:44
tjonge al 10 negatieve duimpjes. wat heb ik gedaan ? Ga ik nu het record vestigen meeste negatieve duimpjes op GV?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja alleen jammer dat het me zoveel duimpjes omlaag oplevert. tjonge...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zou ik er nog 1 bij doen dan. kijk is aan!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank je wel hoor.
Jammer dat dat er geen 4 zijn.
;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
is dat dan toevallig ook het eindresultaat van die toetsen ? 4 !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nu zijn ju thumbs up 4 ;-p
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oh mijn hemeltje... dank je acane... en met deze reactie erbij staat de teller reacties weer op 2 maal vier. Zie je nu dat ik gelijk had ;-)
Als je met die puntjes bedoelt dat er oneindig veel negens komen, dan kun je stellen dat 0,99999... gelijk is aan 1. Zo niet, dan zit de rekenfout inderdaad waar derko beweerde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel met de puntjes inderdaad oneindig veel negens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan is je berekening gewoon een heel omslachtige methode om aan te geven dat de limiet van x die nadert tot 1 gelijk is aan 1.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dus 0,9999.. = 1?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je daar oneindig veel negens achter zet wel ja.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee hoor, het blijft een afronding. een o,999... met oneindig veel negen blijft dat en wordt niet opeens 1.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, met _oneindig_ veel negens wordt het exact gelijk aan 1, zonder afronding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De meeste mensen hier hebben volgens mij niet begrepen wat oneindig betekent, en ook niet wat een limiet is.
Het gaat mis bij de derde regel.
Eerst stel je dat x=0,99999 (5 negens). Daarna zeg je dat 10x 9,99999 is (6 negens). Dit klopt niet, dit moet 9,99990 zijn (met 5 negens dus).
Hiedoor wordt 9x (10x-x) geen 9,00000, maar 8,99991. En 8,99991/9 is weer 0,99999.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, niet vijf negens of zes negens, maar steeds oneindig veel negens. Da's nou juist de crux van de vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En het gaat dus nergens mis. Zijn conclusie is dan ook gewoon juist
Hier ga je fout:
Als 10X = 9,99999…, dan is 9X = 9,00000…
9,9999999999999 / 9 is geen 1 maar 1, 11111111
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom 9,99999.../9?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je accepteert dat 9x 9,0000000... is, moet je natuurlijk wel 9.0000 delen door 9, en niet 9,9999999 delen door 9...
Ik neem aan dat je bedoelt dat x = 0.99999... is met een n aantal decimalen die allemaal de waarde 9 hebben.

Dan is 10x = 9.9999... met een n-1 aantal decimalen die allemaal de waarde 9 hebben.

Dan is 9x = 8.9999...1 met een n aantal decimalen die allemaal de waarde 9 hebben *behalve* de laatste decimaal die de waarde 1 heeft. (geweldig hè, de laatste decimaal in een oneindige reeks?)

Dan is x = 8.9999...1/9 = 0.99999 met een n aantal decimalen die allemaal de waarde 9 hebben.

Tadaah!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nope, niet n decimalen die alle de waarde negen hebben. Oneindig veel decimalen die alle de waarde negen hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En als je in plaats van 'een n aantal' nou eens 'een aftelbaar oneindig aantal' zet? n kan namelijk elk natuurlijk getal zijn, en de natuurlijke getallen zijn een aftelbaar oneindige verzameling...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraagsteller had het niet over n decimalen. Hij had het over een oneindig aantal decimalen.
Je hebt helemaal gelijk. 0,9999.... met oneindig veel negens is inderdaad exact gelijk aan 1, of aan 1,00000... met oneindig veel nullen. Allemaal exact hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niet exact. 0,999999... nadert tot 1. Het nadert oneindig dicht tot 1, maar is niet gelijk aan 1 en zal dat ook nooit worden. Wel is het zo dat als een getal oneindig dicht nadert tot 1, je voor rekendoelen ook het getal 1 kunt gebruiken. Dat levert een afwijking op, maar omdat die afwijking oneindig klein is, is er geen situatie denkbaar waarin dat problemen zou opleveren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met oneindige veel negens zit er een oneindig klein verschil tussen. In de wiskunde een heel belangrijk verschil, in het dagelijks leven verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Je nadert oneindig dicht tot 1" (SuziQ).
"een oneindig klein verschil" (Edo). Komt beide op hetzelfde neer. Het gaat om dat oneindig kleine verschil. Hoe groot is dat verschil? Hoe groot is oneindig klein? Is het kleiner dan 0,1? Ja.
Is het kleiner dan 0,01? Ja.
Is het kleiner dan 0,001? Ja.
Enzovoort.
Is het kleiner dan 0? Nee. Dus het verschil is kleiner dan . Het verschil is niet kleiner dan nul. Het verschil is niet negatief. Enig mogelijk antwoord: het verschil is exact gelijk aan nul. Dus niet wat Edo zegt "in de wiskunde een heel belangrijk verschil". Integendeel, in de wiskunde is het nul. In de wiskunde is 0,9999... exact, en wel echt helemaal exact, zonder enig voorbehoud, gelijk aan 1.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen snappen het begrip oneindigheid niet echt hier. 0,9999 met oneindig veel negens is uiteraard gewoon 1. Valt ook niet mee, je iets voor stellen wat bestaat in de wiskunde maar niet in ons voorstellingsvermogen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee nooit, x = hamster!
het zijn allemaal hamsters in pakken ;-P

Toegevoegd op 22-04-2009 16:50:11
k weet dat t nergens op slaat, maar als smiley-D ook een vaag antwoord kan geven kan ik dat ook
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
kweenie, hoor, maar je stelt eigenlijk dat oneindig minus oneindig gelijk is aan NUL (achter de comma). Gevoelsmatig klopt dat niet, maar ik ben geen wiskundige.

stel;
1x oneindig = oneindig.
2x oneindig = oneindig.
dus 1x oneindig = 2x oneindig.
dus 1 = 2?
kortom, rekenen met oneindig lijkt me onzin.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt inderdaad niet zo rekenen met oneindig, zoals je net hebt aangetoond. De vraagsteller doet dat ook helemaal niet, hij rekent gewoon met 1. ;)
Wat er niet klopt?
Het aantal negens.

Je kan je som terug voeren naar 3 negens.
Dan wordt het duidelijk.

X=.999
10X=9.99

10X-X = 9X

Echter dit is 9.99 - .999 = 8.991

Dit kun je doorvoeren tot een oneindige aantal negens.

Echter als je met de factor 10 vermenigvuldig schuift niet alleen de eerste maar ook de laatste negen een plaats op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neei... blijft 0,9...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
0,99999...->1 Hier is sprake van een asymptoot. Het getal komt steeds dichter bij 1, maar wordt dit nooit...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt helemaal.
Het gaat hier wel om een oneindige reeks negens. Als in 1/3 = 0,333333333... en dat maal 3 := 0,9999999999.... = (1/3)*3
Zolang er dus maar een oneindige reeks negens is.
Bij een eindige reeks negens gaat het verhaal uiteraard niet op.

Toegevoegd op 24-04-2009 15:50:06
Dit is overigens een heel fundamenteel stukje wiskunde en letterlijk de eerste les die ik op de universiteit kreeg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oneindigheid is een concept dat moeilijk door onze rekenstelsels (binair, decimaal, hexadecimaal, etc... (eigenlijk allemaal afgeleiden van elkaar)) te definiëren is. Om een breuk in het decimale stelsel te duiden treedt er altijd informatieverlies op.

Dit is een beetje vergelijkbaar met het digitaliseren van muziek. Muziek digitaliseren (omzetten naar het binaire stelsel) leidt ook altijd tot verlies van (analoge) informatie.

Je moet je eigenlijk indenken dat alles om ons heen golfbewegingen zijn (analoge informatie). Om alle punten op een golf te benoemen is een onmogelijke taak, omdat er altijd een kleiner ruimte tussen twee punten op een golf te verzinnen valt. (oneindigheid van informatie eigenlijk)

Onze rekenstelsels zijn een manier om de wereld begrijpelijk te maken, maar zal voor de duiding van alle punten op golven altijd een benadering inhouden.

Het is voor ons mensen verleidelijk om dingen in hokjes te willen plaatsen omdat dit onze omgeving inzichtelijk en leefbaar maakt. Ook morele etiketten zijn hier een voorbeeld van:

Zijn dingen écht alleen maar goed of alleen maar kwaad? Zijn dingen écht alleen maar zwart of alleen maar wit?

Of bestaan er ook nog waarden tussenin?

Wat er in het rekensommetje dat je voorstelt dus mist is het rekening houden met het verschil tussen 0.99999... en 1. Dat is namelijk dat oneindig kleine (en moeilijk te bevatten) restdeel.

Als X = 0.99999...
oftewel
1 min (1 maal dat oneindig kleine restdeel)

Dan is:

9X = 8.99999...
oftewel
9 min (9 maal dat oneindig kleine restdeel)

10X = 9.99999...
oftewel
10 min (10 maal dat oneindig kleine restdeel)

10X - X =
(10 min (10 maal dat oneindig kleine restdeel))
min
(1 min (1 maal dat oneindig kleine restdeel))

oftewel

9 min (9 maal dat oneindig kleine restdeel)

oftewel

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit voorbeeld wederom werkt alleen maar in geval van een eindige reeks negens Niet bij een oneindige reeks negens.
10 keer oneindig is nog steeds oneindig. Oneindig gedeeld door 2 is nog steeds oneindig. 1/oneindig is 0, 10 keer 1/oneindig is nog steeds net zo goed 0. Je vergelijking kan daarom niet op gaan.
Puur wiskundig gezien treed er echt geen informatie verlies op wanneer je een breuk als decimaal getal gaat opschrijven. Daar zijn namelijk wiskundige notaties voor die zorgen dat die informatie behouden blijft en dus ook te gebruiken blijft in verdere berekeningen. Voor vermenigvuldigingen met 10 schuif je domweg de komma 1 plaats op. Bij een eindige reeks zou dat betekenen dat je laatste negen ook op schuift maar er is echt helemaal geen laatste negen omdat je rij letterlijk oneindig is. Zie mijn eerder gegeven voorbeeld. Dat je op je rekenmachine 8,9999999 als uitkomst krijgt komt omdat je rekenmachine inderdaad informatie verliest. Wanneer je echter die informatie van de oneindige reeks mee neemt (computer algebra programmas kunnen dit, denk aan Derive, Maple, Mathematica, Matlab, Mathcad hebben hier geen last van). Wiskunde in tegenstelling tot Natuurkunde of eigenlijk elke andere willekeurige discipline doet niet aan benaderingen. Hoewel de vakgebieden zeker veel raakvlakken hebben is dit een heel fundamenteel verschil. Wat in de wiskunde een oneindige reeks is of oneindig groot of oneindig klein is exact en letterlijk dat: oneindig
In pure wiskunde gaat informatie niet verloren. Het wordt altijd mee genomen in de rest van de berekening. Onze rekenstelsels/wiskunde is er niet voor ontworpen de wereld begrijpelijk te maken. Dat is een taak van de natuurkunde. Natuurkunde rekent daarom met afrondingen en significanties. Wiskunde doet dit niet omdat het alle getallen even significant beschouwd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
type fout: *Wanneer je echter die informatie van de oneindige reeks mee neemt * moet nog achter: krijg je een andere uitkomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Akkoord, er zullen inderdaad vast notaties voor een oneindige reeks decimalen zijn. Het enige symbool dat ik voor oneindigheid ken is: ∞. Dus die gebruik ik gemakshalve dan maar even. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de algebra software die jij noemt dan dus met de uitkomst (Als X = .99999∞)
10X - X = 9 komt. Dat moet 8.99999∞ o.i.d. zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
idd; die software komt met de correcte uitkomst. Je notatie hier klopt overigens niet. ∞ is het symbool voor oneindig maar niet voor een oneindige reeks. Daarvoor wordt doorgaans een aantal puntjes achter de reeks gezet om aan te geven dat deze oneindig door loopt. Goede computer algebra software kan wel degelijk omgaan met dit soort oneindige reeksen en zal je ook melden dat 0,[oneindige reeks negens] wel zeker gelijk is an 1. In je voorbeeld, zoals zo vaak hier al aangegeven, krijg je alleen 8,9999 en niet 9,00000 als uitkomst bij een eindige reeks negens. Niet bij een oneindige. In essentie wat je in je uitleg beweert is dat (1/3)*3 geen 1 is...... 1/3 is immers 0,[oneindige reeks drieën] en vermenigvuldigd met 3 levert dat dan 0,[oneindige reeks negens] op.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Oke, ik wist niet dat ... de algemeen gebruikte notatie hiervoor is. Daarom gebruikte ik gemakshalve maar even ∞ (wetende dat dat niet de juiste notatie is idd) Maar, dan heb je mijn uitleg denk ik verkeerd begrepen. Wat ik probeerde te zeggen is simpelweg net iets minder dan 1: 0.99999... != 1 Dus als ik X (0.99999...) vermenigvuldig met 10 krijg ik 10 min (10 stukjes die net iets minder zijn dan 1) Als ik daar vervolgens X (0,99999...) aftrek krijg ik 9 min (9 stukjes die net iets minder zijn dan 1) Lijkt mij staan als een huis. Niet? De vergelijking met 1/3 gaat in mijn ogen niet op, omdat 1/3 simpelweg 1 derde deel van 1 is. Als je die vermenigvuldigt met 3 krijg je weer 1. 0.99999... is NIET 1/9e deel van 9. Het is iets minder dan 1/9e deel van 9.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, 1/3 is idd 1 derde deel van 1... dat zegt de som al maar hoe schrijf je dit in decimale cijfers? De enige methode is echt 0,3333333... in een oneindige reeks drieën en idd: als je dat vermenigvuldig met 3 houd je 1 over....
De hele clou zit hem in de oneindigheid van de reeks cijfers. Daarom mag je 0,999999... vermenigvuldigen met 10 en daarna het oorspronkelijke getal er af trekken om 'maal 9' te krijgen. Hoewel je komma 1 plaats opschuift blijven er even veel (∞) negens achter de komma staan als er voor de vermenigvuldiging stonden. Immers:
∞-1 = ∞
∞+1 = ∞
∞/2 = ∞
∞*2 = ∞
∞+99*10^999999999999999999 = ∞
enz.... Ik snap dat je probeert te zeggen dat het minder is dan 1. Maar je trekt letterlijk een oneindig klein getal van 1 af. En laat oneindig klein nu net 0 zijn. 1/∞ of x/∞ zo je wil geven een oneindig klein getal en de uitkomst van beide voorbeelden is per definitie 0. Je hebt helemaal gelijk wanneer je een eindige reeks hebt echt waar maar houd goed in gedachten dat een reeks van een quadriljoen negens nog steeds oneindig veel kleiner is dan ∞.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"ja, 1/3 is idd 1 derde deel van 1… dat zegt de som al maar hoe schrijf je dit in decimale cijfers?" Exact! Dat was precies het punt dat ik probeerde te maken met dat onze notatie tekort schiet (of althans, de notatie met alleen decimale getallen; zonder wiskundige symbolen) Ik ben er verder niet zo in thuis, maar ik kan mij indenken dat de "significantie" waar je over vertelde, waarschijnlijk aanduidt hoe bijvoorbeeld 0.33333... geïnterpreteerd dient te worden. Dus: is het 1/3e van 1? of
is het 1/3e deel van 0.99999...? Hmmm, ik heb net even kort op wikipedia significantie van getallen gescanned, en daar lijkt het inderdaad op te duiden. Als het waar is wat je zegt, dat significantie in wiskunde niet wordt gebruikt, zou ik dat erg vreemd vinden. Maar dat terzijde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hmmm, ik heb nog iets beter gelezen over significante cijfers, en ik ben er nu niet meer zo zeker van dat het daadwerkelijk wel is wat ik bedoelde. Ik moet het overdag nog maar 's wat aandachtiger lezen. ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de wiskunde doet men niet aan interpreteren. Iets is waar of onwaar. Niet een beetje waar. Significantie ontstaat door onzekerheden in metingen. Aan 1/3 meet je helemaal niks. 1/3 in decimale cijfers is 0,333333333... dat geloof je wel... hoe komt het dan dat het zo moeilijk is om aan te nemen dat wanneer je zowel 1/3 als 0,333333... vermenigvuldigd met 3 dat het eindresultaat ook aan elkaar gelijk moet zijn?
Zonder die hele rits aan aan getallen kun je al zeggen dat 0,999999999 1 is.

Het getal 1 heeft 1 significant cijfer, wat inhoudt dat het alle getallen tussen 0,5 en 1,5 vertegenwoordigd. 0,99999999 is dus 1, maar 1 is geen 0,99999999999.

Net zoals een vierkant een rechthoe is, maar een rechthoek geen vierkant.

Verder rond je in je rits cijfers uiteindelijk af naar 1, terwijl je dat net zo goed aan het begin had kunnen doen. Onzinnige vraag eigenlijk.