Hoe weet je wat de aanliggende zijde en overstaande zijde is?

Kan iemand mij hierbij helpen?
Schuine zijde weet ik wel, want dat is de langste zijde.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wiskunde
17.1K

Antwoorden (3)

Dat ligt er maar net aan welke hoek je wilt gaan berekenen/is gegeven. De zijde tegenover de hoek waar het om gaat is altijd de overstaande zijde. De schuine is inderdaad de langste zijde. Dan blijft er nog maar eentje over, dat is de aanliggende zijde.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Reddie
5 jaar geleden
Min.
1. Je kunt alleen spreken van een schuine zijde bij een rechthoekige driehoek.
2. Er zijn ALTIJD twee aanliggende zijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ jij geeft antwoord op de vraag (driehoek) van de vraagsteller.
Het gaat altijd om een driehoek.
De langste zijde is inderdaad de schuine zijde.
Nu ligt het eraan vanuit welke hoek je de andere zijden beredeneert.
Vanuit groen zie je al welke zijde eraan vastligt. Dit is de aanliggende zijde.
De andere is dan de overstaande zijde.
Zo werkt het ook voor de rode hoek.
De zijde die eraan vastligt, is weer de aanliggende zijde.
Die overblijft de overstaande zijde.
Gebruik maar het ezelsbruggetje: eraan=aanliggend.
Toegevoegd op 17 januari 2019 19:37: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel erg bedankt, ik snap het eindelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Fijn om te horen. Heel fijn :-)
Reddie
5 jaar geleden
Min.
1. Je kunt alleen spreken van een schuine zijde bij een rechthoekige driehoek.
2. Er zijn ALTIJD twee aanliggende zijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Reddie de vraag gaat over een driehoek met schuine zijde, aanliggende zijde en overstaande zijde. Misschien toch beter de vraag lezen?
De aanliggende zijden van een hoek zijn de twee zijden die samen de betreffende hoek vormen.
De derde zijde is de overstaande zijde.
Je kunt alleen van een schuine zijde spreken bij een rechthoekige driehoek.
In alle ander gevallen heb je gewoon 3 (schuine) zijden.
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De vraag ging ook over een driehoek met een schuine zijde, die de langste zijde is.
Ofwel over een driehoek zoals aangegeven in mijn foto.
Jij geeft weer antwoord op een stap verder: de driehoek met allemaal schuine zijden, zonder een hoek van 90 graden. Maar ik ga jou niet minnen.