Hoezo is 10x1 10 in het octale stelsel?

Ik probeer het octale tellen te begrijpen, en nu kom ik op Wikipedia de bijgevoegde tabel tegen. Ik snap deze tabel, behalve bij de rij waar de getallen met 10 vermenigvuldigd worden. 10x1 zou toch 12 moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
3.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
10x1 = 10 of 10 keer 1 is 10. Als je een getal x 10 doet, gewoon een nul achter het getal zetten.
vb 35 x 10 is 350 iets maal 100 gewoon 2 nullen achter het getal zetten.
vb 35 x 100 = 3500 x 1000 3 nullen achter het getal enz. met comma s schuif je op naar rechts vb 3,5 x 10 = 35
3,5x 100 = 350 groet amadeus
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Amadeus
Dat geldt voor het decimale stelsel ja, maar het octale stelsel werkt toch op een andere manier? Ik ben in verwarring, bij alle andere getallen begrijp ik het wel.

Het beste antwoord

Als je de rest wel begrijpt is het een eitje.
In het 10-tallig stelsel is het rechtse cijfer het aantal eenheden 10^0.
Het cijfer links ervan het aantal 10-tallen 10^1.
Het cijfer links daar weer van het aantal 100-tallen 10^2.
In het 8-tallig stelsel is het rechtse cijfer het aantal eenheden 8^0.
Het cijfer links ervan het aantal 8-tallen 8^1.
Het cijfer links daar weer van het aantal 64-tallen 8^2.
10 in het 8-tallig stelsel betekent dus nul eenheden en één 8-tal.
20 in het 8-tallig stelsel betekent dus nul eenheden en twee 8-tallen.
Tellen in het 8-tallig stelsel:
etc
Reddie
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, ik snap nu waar ik de fout in ben gegaan. Ik zag de
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
getallen die met elkaar vermenigvuldigd worden als decimale getallen.
Reddie
6 jaar geleden
Het voorbeeld van @amadeus klopt ook.
Octaal:
3,5 x 10 = 35
Vertaald naar decimaal:
(3 + 5/8) x 8 = 3x8 + 5