Hoe kan ik gemiddelden van 12 maanden (2 per maand) omzetten naar 13 perioden (2 per periode)?

In mijn planprogramma houdt ik rekening met ziekte en gewoon verzuim. Dit zijn 2 getallen in % per maand.
Nu moet ik deze omzetten naar perioden van 4 weken, dus 13 periodes.

Hoe kan ik deze omzetten naar 13 perioden zodat het totaal aantal werkbare uren identiek blijft?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
2.6K

Antwoorden (2)

De meeste 12-maanden-naar-13-periodes-problemen zijn op te lossen door te delen door 4,33(3333333enz) en te vermenigvuldigen met 4. Voor jouw vraag is dat helaas geen oplossing.

In je bijlage zie ik "%". Dat betekent voor mij dat jouw "verzuim in Januari" het gemeten verzuim IN JANUARI ten opzichte van de maximaal werkbare uren (IN JANUARI) is.

Wil je dat omzetten naar een vier-weekse periode zal je moeten analyseren wat het verzuim in de eerste vier weken van Januari was t.o.v. de werkbare uren in de eerste vier weken van Januari! Als je dit doet met de juiste data over 13 periodes zal je geen verschil krijgen met je jaargemiddelde over 12 maanden (dat is tevens de check voor je berekening, immers gemiddeld over 52 weken/12 maanden/13 periodes is nooit anders dan gemiddeld over een jaar)

Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bereken de percentages per dag. Gewoon het percentage gedeeld door het aantal dagen in die maand.
Daarna tel je de dagpercentages van die maand die in de vierweekse periode vallen bij elkaar op en idem voor de dagen die in een andere maand vallen erbij.
En dat dan 13 keer.