x(tot de macht 2) -10x+25=0

Het is een tweede graads vergelijking. Ik snap er echt niks van. Wat is het antwoord en hoe kom je eraan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K

Het beste antwoord

Eerst simpeler maken.
x kwadraat min 10 keer x is dus -25.
Wat is min 25 ??? Ik denk meteen aan 5 kwadraat.
Effe tellen.....5 kwadraat is 25, min 10 keer 5 is 50, 25 - 50 is -25, terug naar de som : 5 kwadraat is 25 -10 x 5 is -25, +25 is nul.
Mijn antwoord klopt dus (x=5), maar of er een meer elegante manier is om er achter te komen zal ik toch aan iemand anders moeten overlaten. Ik kan het alleen maar op gevoel.

Toegevoegd na 18 minuten:
De fomule die je moet gebruiken luidt dus
ax2 (kwadraat dus) -bx +c = 0
A is 1, B is 10, C is -25
Dan luidt de formule x=
boven de streep : 10 - wortel (10 kwadraat - 4x-25) gedeeld door (onder de streep ) 2.1 (dus 2).
Dat is 10 - wortel(100- 100=0) : 2 = 10-0 :2 = 10: 2=5.
Of het er makkelijker op wordt weet ik niet, mar zo kun je ook lastigere formules uitrekenen.

Jammer genoeg kunnen we hier absoluut geen wiskundige tekens opschrijven, dus ik vrees dat het alleen maar lastiger wordt zo. In je boek wordt het ongetwijfeld beter uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

X²-10x+25= 0
(X-5)(X-5)
X= 5
omdat -5x-5 =25 is en -5-5= -10

Toegevoegd na 5 minuten:
-5x-5 = 25 Hier staat x niet voor de X in de som maar voor het maalteken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
X is dus 5; Maar daar was je al.

Feitelijk: Je hebt een kwadratische vergelijking, welke een vorm heeft van:

(X + a) * ( X + B) = 0
=> X^2 + ax + bx + a*b = 0
=> x^2 + (a+b) * x + a*b = 0

In dit geval is het:
a + b = -10
en
a*b = 25

Dan moet je dus 2 getallen vinden waar dit voor geldt.
Als je a en b beiden 5 neemt komt je uit om a*b = 25, maar a+b = 10. Dus moeten a en b -5 zijn.

Vul dat in:
(x - 5) (x-5) = 0 => x=5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag met af of de vragensteller met bovenstaande antwoorden mee uit de voeten kan. Ik stel voor dat je de wiki-pagina over de ABC-formule leest.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vierkantsvergelijking

Als je het nog niet snapt, stuur me een privebericht en ik zal je specifieke vragen beantwoorden.