Hoe ziet de latijnse cijfers eruit. Ik weet dat I 1 is maar hoe gaat het vedder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier kan je het proberen
----------------------------------------
http://www.romeinsecijfer.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zijn Romeinse cijfers, een systeem dat door de Romeinen is geïntroduceerd. Romeinen zijn een volk. Latijn is een taal.

Het beste antwoord

De getallen een tot en met tien worden met Romeinse cijfers geschreven als: I, II, III, IV, V, VI, VII, VIII, IX en X.
Het systeem is sinds de 14e eeuw grotendeels verlaten ten voordele van de Arabische cijfers. In sommige toepassingen zijn Romeinse cijfers echter nog steeds in gebruik, bijvoorbeeld bij de nummering van vorsten met dezelfde naam (bijvoorbeeld Lodewijk XIV) en in sommige landen bij de nummering van eeuwen (bijvoorbeeld XIXe siècle)
In het systeem van Romeinse cijfers worden getallen genoteerd met symbolen, de eigenlijke cijfers, waarvan elk een bepaalde waarde heeft die onafhankelijk is van de positie die het cijfer in het getal inneemt. De Romeinse cijfers zijn:
Romeins cijfer betekenis
I 1
V 5
X 10
L 50
C 100
D 500
M 1000
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je bedoeld Romeinse cijfers, en vedder zal wel verder zijn neem ik aan.

In ieder geval hier het antwoord op jouw vraag:

Romeins cijfer betekenis
I 1
V 5
X 10
L 50
C 100
D 500
M 1000

Dus 1 = I , 2 = II , 3 is III , 4 is IV enzovoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord maar nog wel een toevoeging omdat ook de volgorde van belang is. Zo is 4 bijvoorbeeld IV i.p.v. IIII, en is 9 IX i.p.v. VIIII zoals je misschien zou verwachten. Dit geldt voor alle getallen als laatste voor een groter getal zitten, dus ook voor 14, 19, 24, 29 enzovoorts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Prima antwoord van Hardijzer (voor de duidelijkheid)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevoeging aan de eerste twee antwoorden:
-Er mogen niet meer dan drie dezelfde tekens achter elkaar staan. 3 is III, maar 4 is IV (-1+5) en 6 is VI (5+1), 7 is VII (5+1+1) zo ook 9 is IX (-1+10) en 11 is XI (10+1).
-Je schrijft een getal van grote naar kleine waardes. Dus het jaartal 1870 is MDCCCLXX (1000+500+100+100+100+50+10+10) en het jaartal 1970 is MCMLXX (1000-100+1000+50+10+10) en het jaartal 2013 is MMXIII (1000+1000+10+1+1+1).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er mogen wel meer dan drie dezelfde tekens achter elkaar staan
Want 5500 is MMMMMD
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, Wim. Lees de bron:
'Vanaf 5000 kwamen er nog meer veranderingen. Naast optelling wordt er ook vermenigvuldigd. Zo is V•M vijfduizend (5 x 1000). Daarachter komt een spatie en de rest van het getal. Het getal 5555 wordt als volgt weergegeven: V•M DLV. Kortom, geef me maar een plus ;-))
SentWierda
2 jaar geleden
Er mogen zeker meer dan drie dezelfde tekens achter elkaar staan.
4 kan worden geschreven als IV of als IIII. Met name op uurwerken is IIII gebruikelijk.
90 kun je schrijven als XC of als LXXXX.
99 kun je schrijven als IC, als XCIX of als LXXXXVIIII.
Bron: in vroeger jaren was het gebruikelijk dat in almanakken het gebruik van Romeinse cijfers werd uitgelegd aan de hand van voorbeelden.