wat betekent sin op een rekenmachine?

ik wilde iets uitrekenen en toen zag ik onder andere ook `sin` staan.
ik heb moeite met wiskunde; dus een hele eenvoudige uitleg zou fijn zijn!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
8.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
sin is de afkorting van sinus
als je kijkt zie je ook cos en tan staan
cosinus en tangens Sinus, cosinus en tangens. Wat kun je ermee?
https://www.schooltv.nl/files/Infoblok/Voortgezet_onderwijs/Overig/2009_d_EW_Sinus__cosinus_en_tangens.pdf
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dank je wel!

Het beste antwoord

De afkorting sin op een rekenmachine betekent sin en is de afkorting van sinus
Als je kijkt zie je ook cos en tan staan op de rekenmachine, de afkortingen van cosinus en tangens.
Wat kun je ermee:
Met de sinus kun je een hoek berekenen door de lengte van de overstaande rechthoekzijde en de schuine zijde door elkaar te delen. Het getal dat hieruit komt, moet je intikken in je rekenmachine. Tik hierna [shift] en [sin] in en je weet het aantal graden.
Het kan ook gebeuren dat je wel de hoek van een driehoek weet, maar juist wil weten hoe lang de schuine zijde is. Ook dit kun je met sinus, cosinus of tangens uitrekenen.
Let wel op dat je jouw rekenmachine van te voren instelt op graden (Grad of deg).

Werken met hoeken en lengtes noemen we goniometrie. Eigenlijk zijn de sinus, cosinus en de tangens van een driehoek niets anders dan een verhouding. Elke rechthoekige driehoek, dat is een driehoek met een hoek van negentig graden (een loodrechte hoek), heeft dezelfde verhoudingen.

Sinus, cosinus en tangens hebben alle drie een eigen formule
De 'basisregels' van sinus, cosinus en tangens gelden in rechthoekige driehoeken.
Met 'basisregels' bedoel ik de formules die erbij horen.
Er is een ezelsbruggetje om te onthouden hoe je met de sinus, cosinus en tangens rekent en welke formules erbij horen.
Het woord dat je moet onthouden is: SOSCASTOA.
SOS: Sinus is de Overstaande rechthoekszijde gedeeld door de Schuine zijde
CAS: Cosinus is de Aanliggende rechthoekszijde gedeeld door de Schuine zijde.
TOA: Tangens is de Overstaande rechthoekszijde gedeeld door de Aanliggende rechthoekszijde.

Er is ook nog een formule voor cotangens, secans en cosecans, maar daar moet je jezelf nog maar niet mee vermoeien.

Als je straks voor wiskunde met goniometrie en trigonometrie te maken krijgt zijn deze bron heel handige hulpmiddelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sin staat voor sinus.
Dit heeft te maken met de goniometrie ofwel driehoeksmeting.
Daar horen ook nog bij:
tan = tangens
cos = cosinus
cot = cotangens

Toegevoegd na 51 seconden:
Geen bron toegevoegd. Dit is basiskennis wiskunde.