Hoe groot moet een vergaderruimte zijn om met 10 mensen te kunnen vergaderen met 1,5 m afstand?

Uitgaand van een rechthoekige vergadertafel waarbij je de stoelen 1,5 m. uit elkaar zet. Iedere persoon neemt zelf (met stoel) ook ongeveer een halve meter ruimte in beslag. Dus de tafel simpelweg delen door 1,5 m. volstaat niet. Er kan ook iemand aan de kop van de tafel zitten, maar dan moet de ruimte weer langer zijn. Ik ga ook uit van minimaal een halve meter afstand tot de muur (je moet ook nog kunnen lopen).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wiskunde
5.4K

Antwoorden (1)

Een persoon reken je als 0.5 meter. Afstand tussen de mensen (van kern tot kern) is dan 2 meter. De tafel is rechthoekig. 4 personen aan elke kant, aan elke kop 1 persoon

2 situaties (zie afbeelding, niet op schaal):
Mensen zitten tegenover elkaar. De tafel moet dan 1.5 meter breed zijn. 2 meter ruimte tussen de personen aan de lange kant, de mensen aan de lange kant, dichtst bij de kop moeten 1,85 meter uit de kant zitten. Houdt hier 2 meter aan (Pythagoras, kern tot kern 2 meter, halve tafelbreedte is 0,75 m).
Lengte van de tafel is dan 10 meter, breedte 1,50.
Afmeting van de kamer moet dan minimaal 12 meter zijn (10 m tafel + halve meter persoon + halve meter afstand tot de muur (aan beide kanten!)) bij 3,5 meter.

Situatie 2
Neem ik een tafel van 1 meter breedte, ook 2 meter tussen de personen, wordt de tafel 1,30 meter langer (vanwege het schuin tegenover elkaar zitten), zie tekening.
Tafel wordt dan 11,30 meter bij 1 meter. De ruimte moet dan circa 13,5 meter bij 3 meter zijn.

Het is wel een minimale afmeting van de ruimte en heeft wat discipline nodig. Je moet niet achteraan zitten en naar de WC moeten want strikt genomen mag dat dan niet...
Plaatje bij antwoord
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid uitgaan van 1,5 meter afstand tussen de hoofden van de mensen. Als iemand aan een tafel zit en iets voorover leunt (om te lezen, te schrijven, te typen) dan zal je tafel al snel 2 meter breed moeten zijn. Veel vergadertafels zijn 75 cm breed. Je kunt dan 2 rijen tafels maken met een tussenruimte van een halve meter, zodat iedereen tijdens de vergadering voldoende afstand heeft.
Thecis
3 jaar geleden
@Inekez1
Ik heb het er inderdaad niet expliciet bij gezet bij situatie 1 en 2 , maar de afmetingen die ik zo berekend heb, zijn de minimale afmetingen waardoor je 1.5 meter afstand van elkaar hebt (zie laatste alinea). wanneer je op een stoel zit en 2 mensen naar elkaar toe leunen, is de onderlinge afstand ook al minder.
Maar op deze manier kan je wel nog goed met elkaar overleggen en toch aan de 1.5 meter eis voldoen. Het vergt zeker wat extra moeite (zeker wat betreft blaasfunctie bij langere overleggen en wanneer je niet bij de deur zit).
Inekez1
3 jaar geleden
Dat toiletprobleem is vrij eenvoudig op te lossen. Naar mijn idee is het altijd ongewenst dat mensen tijdens een vergadering de zaal uitgaan om het toilet te bezoeken (of om iets anders te doen). Een lange vergadering kun je sowieso beter even 1 of 2 keer onderbreken met een pauze waarbij iedereen even de zaal verlaat, de benen strekt, een frisse neus haalt, koffie drinkt, het toilet bezoekt etc.
Thecis
3 jaar geleden
@inekez1
Het toiletprobleem was een voorbeeld. Er zijn vele redenen waarom mensen uit een vergadering moeten. Is het onwenselijk? Ja. Maar in sommige gevallen niet te voorkomen. Als bedrijf móet je óók daar over nadenken. Doe je dat niet, is dat mogelijk verwijtbaar. Dus moet je deze overweging echt meenemen. Simpelweg omdat je de omstandigheden niet volledig kan controleren. Je best doen kan zeker wel, het risico uitsluiten niet. Dus als er de mogelijkheid is om meer ruimte te hebben (of meerdere uitgangen) moet je daar gebruik van maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Anderhalve meter vanuit de hoofden rekenen is hetgeen wat meestal gebeurt. Datzelfde geldt voor winkels waarbij vakken van anderhalve meter worden afgemeten. Dat zou leuk zijn als je je niet beweegt, maar mensen bewegen hun lichaam (en hoofd) als ze op de stoel zitten. En in de vakken in winkels geldt hetzelfde. Soms staan mensen tegen de streep aan; soms midden in een vak. Dat maakt nogal verschil. Een halve meter bewegingsruimte (de breedte van de stoel) is dus nodig. Vwb. het wc-probleem: het is inderdaad zo dat mensen om allerlei redenen de ruimte moeten (kunnen) verlaten. Je kunt opgeroepen worden, buikloop hebben of (!) een hoestbui krijgen.