als 7 miljard mensen allemaal 50 x met een dobbelsteen gooien, kans op 50 x 6?

Ik heb een discussie met iemand. Die stelt: Als 7 miljard mensen allemaal 50 keer met een dobbelsteen gooien, zit er vast iemand tussen die 50 x 6 gooit.

voor 1 persoon is die kans: 1/6 tot de macht 50. Dat is: 0.000000000000000000000000000000000000001237
Bij 70 miljard mensen lijkt de kans me nog steeds nagenoeg nul.

Wat is de kans dat (tenminste) 1 persoon van die 70 miljard, 50 keer een 6 gooit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K

Het beste antwoord

Je moet goed met het complement kunnen redeneren/rekenen om tot de juiste kans te komen. De formule van iHave geeft je de kans dat niemand enkel zessen gooit, het complement daarvan is de kans die je vraagt: dat er minstens iemand van de 7.000.000.000 mensen enkel zessen (dus 50 stuks) gooit. Maar misschien helpt het om te zien hoe je daaraan komt.

In stapjes:
- de kans dat 1 persoon een zes gooit bij een enkele worp, is 1/6.
- de kans dat 1 persoon enkel zessen gooit bij k worpen, is (1/6)^k.
- de kans dat 1 persoon *niet* enkel zessen gooit bij k worpen, is 1-(1/6)^k.
- de kans dat n personen *niet* enkel zessen gooien bij k worpen, is (1-(1/6)^k)^n.
- de kans dat bij n personen minstens iemand wél enkel zessen gooit bij k worpen, is dan: 1-(1-(1/6)^k)^n.

Voor k = 50 en n = 7.000.000.000 is die kans verschrikkelijk klein, dus de intuïtie van je vriend is helaas verkeerd. De kans op het gooien van 50 zessen na elkaar is zó klein dat je met véél, véél meer mensen moet zijn om die kans tot een redelijke waarde te krijgen. Om je een idee te geven: pas bij 7*10^36 (een zeven met 36 nullen...) mensen, komt de kans bijna aan 1%.

Je krijgt wel sneller redelijke kansen als je de eis van het aantal zessen wat omlaag laat gaan. Met 7.000.000.000 mensen kom je aan een kans van:
- bijna 96% dat minstens iemand enkel zessen gooit als je iedereen 12 keer laat werpen;
- ongeveer 41,5% bij 13 worpen;
- ongeveer 8,5% bij 14 worpen;
- bijna 1,5% bij 15 worpen.

Daarna daalt de kans snel, bij 20 werpen zit je nog maar aan ongeveer 0,0002%.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus. Heel helder.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kijk, dit is een antwoord waar ik wat mee kan! Bedankt!
Thecis
7 jaar geleden
Mooi antwoord. dank voor deze les! +
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Reken ik het goed uit als ik zeg dat je bij 1000 mensen maar 12% kans hebt dat er yahtzee met enkel zessen valt bij 1 persoon? Bij Yahtzee gooi je met 5 dobbelstenen.
> 1-(1-(1/6)^5)^1000 En hoe zit dat als je dan wil weten hoe groot de kans is op welke yahtzee dan ook?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@MrTomaat: ja dat klopt, de kans op 5 zessen is dan ook erg klein ((1/6)^5 ~ 0,012%). Welke Yatzhee dan ook is:
"1 - geen enkele Yathzee"
waarbij "geen enkele Yathzee" berekend kan worden als
"(geen Yathzee van een bepaalde soort)^6"

Andere antwoorden (1)

Die kans is dan
(1-(1/6)^50)^7.000.000.000
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En dat is?
Thecis
7 jaar geleden
je geeft aan 1- de kans dat 1 iemand 50x een 6 gooit. Oftewel, de kans dat iemand niet 50x een zes gooit. Met 7 miljard mensen moet je volgens mij niet machtverheffen maar vermenigvuldigen. Als ik het uitreken, dan is de uitkomst (afgerond) 1
https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=%3D(1-(1/6)^50)^7000000000&* Oftewel, de kans dat iemand 50x geen 6 gooit achter elkaar is eigenlijk 100% HIer lijkt echter wat mis te gaan. Want de kans zou kleiner moeten worden naarmate en meer 6-en gegooid worden (maar ook kleiner dat er geen enkele 6 gegooid wordt). Dit kan niet kloppen. (want vul je formule maar is voor het gooien van 1 zes achter elkaar. Dat wordt een kans van 0 dus dat kan niet kloppen.
Volgens mij probeer je hier uit te rekenen wat de kans is dat al die mensen geen enkele 6 gooit. Lijkt mij inderdaad de kans van 1/6 ^ 50 * 7.000.000.000
De kans op 1 zes is dan tamelijk groot (zekerheid statistisch) en de kans op 50 6-en wordt al aardig klein.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(1/6)^50 is de kans voor één persoon; voor 7 miljard mensen daarmee vermenigvuldigen. Uitkomst in wetenschappelijke notatie 8,7. 10^(-30), dus vrijwel 0.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, je moet niet met 7 miljard vermenigvuldigen... Met voldoende mensen, zou de kans zo ooit groter dan één worden en dat kan (uiteraard) niet.