Kan iemand mij iets uitleggen over lineaire formules?

Ik zit in groep 8 en wil alvast wat leren voor op de middelbare, ik snap wel al alles over lineaire vergelijkingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (4)

dat is een formule dat in een assenstelsel verwerkt kan worden.
bijvoorbeeld : y=x+7

Toegevoegd na 3 minuten:
door die formule te berekenen kun je de coördinaten invullen in een assenstelsel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lineaire formules beschrijven een (lineair) verband tussen twee grootheden.
Eenvoudige voorbeelden hiervan zijn uitzetting (temperatuur en lengte) en het berekenen van de prijs van een hoeveelheid aardappelen (prijs en kilo's).

Een duidelijk begin uitleg met wat praktische voorbeelden vind je op:

http://home.wanadoo.nl/rvdwurff/wiskunde/B2/lineaire%20formules-t.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk dat je hier nu al in bent geïnteresseerd!

Lineaire vergelijkingen kunnen verwerkt worden in een assenstelsel. Een lineaire vergelijking is altijd in de vorm y=ax+b

Dit wordt gebruikt bij bijvoorbeeld tarieven in de autoverhuur. De letters y en x kun je veranderen door andere letters bijvoorbeeld y wordt totaal bedrag (B) en x het aantal gereden kms.(KM) De prijs per km is vijf euro en staat voor de x (a dus) ook moet je een standaard tarief betalen dit is 50 euro. Op de plek van de x kan je elk mogelijk getal invullen... De standaardformule voor dit verhuuebedrijf is y=5x+50. Als je bijvoorbeeld een een auto 8 dagen wilt huren. Wordt de formule y=(5•8) +50

Wanneer je de auto 8 dagen huurt kost je dat: 40+50=90 euro

Wanneer je de auto 5 dagen zou huren vul je de 5 in op de plek van de x in de formule. Het wordt dan: y=(5•5)+50=75 euro

Op deze manier kan je van alles berekenen, als het maar in de vorm y=ax+b

De uitkomsten kan je verwerken in een assenstelsel. Eerst maak je er een tabel van door een aantal verschillende getallen in te vullen. In het assenstelsel kan je meerdere formules verwerken zodat je ze kan vergelijken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je meer wil weten, wil ik je nog wel wat vertellen of uitleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lineaire vergelijkingen geven een rechte lijn in en assenkruis. Niet lineaire vergelijkingen geven een kromme lijn.