Als er 75 liter urine in een zwembad van 830.000 liter zit, hoeveel mililiter urine zit er dan in een liter?

Op http://www.welingelichtekringen.nl/wetenschap/666095/zoveel-urine-zit-er-in-het-zwembad.html las ik over deze hoeveelheid urine.
Maar ik kan me het zo moeilijk voorstellen. Een eierdopje per liter? Een drupje per liter?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.8K

Het beste antwoord

75 liter = 75000 milliliter
75000/830000=
0,09 milliliter

Dat zijn ongeveer twee infuus/pipetdruppels op een liter.

Toegevoegd na 3 uur:
0,09ml/liter dus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel. Ik wist dat ik het zou moeten kunnen uitrekenen, maar raakte telkens in de knoop met al die nullen.
Antoni
7 jaar geleden
Als het zo weinig is, in hoeverre is het dan waar dat men (de) rode ogen krijgt van de urine in het water?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Antoni Deels https://www.nrc.nl/nieuws/2015/06/23/urine-en-niet-chloor-zorgt-voor-rode-ogen-in-he-1506611-a1133215
(openen in private browsing modus, ctrl-shift-N of Ctrl-P als je al aan de max zit) "Deels. Volgens toxicoloog Alfred Bernard van de Katholieke Universiteit Leuven, die de afgelopen jaren onderzoek deed naar de gezondheidsrisico’s van chloor in zwembaden, klopt het wat Dr. Beach zegt en gaat het om de combinatie van chloor en urine. „Urine in zwembadwater is op zichzelf, net als andere lichaamsvloeistoffen, niet irriterend voor de ogen of de huid”, zegt Bernard. „Maar zodra er chloor aan het water wordt toegevoegd, gaat het een reactie aan met het ureum, een component uit zweet en urine, en ontstaan er chlooramines.” Deze chlooramines (mono, di- en trichlooramine) zijn de boosdoeners: zij veroorzaken klachten als rode ogen of een geïrriteerde huid. Je kunt de chemicaliën overigens makkelijk herkennen, zegt Bernard: ze zijn tevens de veroorzaker van die ‘typische zwembadlucht’. Ook volgens Maarten Keuten, die momenteel promoveert aan de TU Delft op de verbetering van de hygiëne in zwembaden, klopt het wat er in Metro staat. Al is het volgens hem wel wat kort door de bocht – er is immers nog niet wetenschappelijk vastgesteld welke stoffen precies de oorzaak zijn van irritatie bij zwemmers. „Er zijn in een zwembad continu processen die je moet corrigeren. De hoeveelheid chloor die nodig is voor desinfectie wordt bijvoorbeeld deels weer verbruikt door het vuil van de zwemmers. Een nauwkeurige sturing van de concentratie chloor en de zuurgraad zijn daarom belangrijk." Ik denk dat het een denkfout is om te stellen dat twee druppels(~0,10ml) in een liter te weinig is om invloed te hebben. Er zijn vast ook chemische stoffen waarvan 2 druppel al voldoende zijn om iemand te doden.
Amadea
7 jaar geleden
Volgens mij krijg je die rode ogen door de hoeveelheid chloor in het zwembad, en gebeurt dit met name als je met open ogen onder water bent.