hoe bereken je het aantal variaties van n uit n+1?

Hoe doe je bereken je dit met breuken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K

Antwoorden (1)

Kort antwoord:

Dat is (n+1)! = (n+1) * n * (n-1)* (n-2) * ... 3 * 2* 1.

Lang antwoord:

Het aantal variaties van k uit n is het aantal mogelijkheden waarmee je k objecten uit (een grotere groep van ) n objecten kunt kiezen, waarbij je elk object maar één keer kunt kiezen en waarbij de volgorde van de keuze er toe doet.

Dus is bijvoorbeeld het aantal variaties van 2 uit {1,2,3} gelijk aan 6, want je kunt kiezen:

1,2
1,3,
2,1
2,3
3,1
3,3

Hoe reken je dit in z’n algemeenheid uit?

Stel we gaan die objecten één voor één kiezen.

Voor het eerste object hebben we n keuzemogelijkheden.

Voor het tweede object hebben we nog (n-1) keuzemogelijkheden (want die we de bij de eerste gekozen hebben kunnen we niet opnieuw kiezen). Dus we kunnen de eerste twee objecten samen op n * (n-1) manieren kiezen.

Voor het derde object hebben we (n-2) mogelijkheden (want de eerste twee gekozen objecten kunnen we niet opnieuw kiezen). Dus kunnen we de eerste 3 objecten samen op n* (n-1) * (n-2) manieren kiezen.

Zo doorredenerend kunnen we de eerste k objecten samen kiezen op
n * (n-1 ) * (n-2) .... * (n -k +1) manieren. Dit noemen we dus het aantal variaties van k uit n.

Er is een kortere manier om dit te schrijven, en wel met faculteiten.
De faculteit van n is het aantal 'volgordes' waarin je n objecten kunt zetten, en is gelijk aan
n= n * (n-1 ) * (n-2) * ... * 3 * 2 * 1

Het aantal variaties van k uit n is daarmee gelijk aan n! / (n-k)!, want

n! / (n-k)! =

n * (n-1 ) * (n-2) * ... * 3 * 2 * 1
——————————————————— =
k *(k-1) * (k-2) * ... 3 * 2 * 1

n * (n-1 ) * (n-2) .... * (n -k +1)

omdat je alle factoren in de noemer kunt wegstrepen tegen dezelfde factoren in de teller.

Je vroeg naar het aantal variaties n uit n +1 . Dat is nu simpelweg een kwestie van invullen:

(n+1)! / (n+1-n)! = (n+1)! / 1! = (n+1)! = (n+1) * n * (n-1)* (n-2) * ... 3 * 2* 1.

Bijvoorbeeld in het voorbeeld waarmee ik begon:
Het aantal variaties van 2 uit 3 is gelijk aan 3! = 3* 2 = 6.

P.s. ‘Variaties’ moet je niet verwarren met ‘permutaties’, waarbij de volgorde van de k objecten er NIET toe doet. De formule daarvoor is n! / ( (n-k)! * k! ) . Je deelt dan nog een keer extra door k! omdat je bij bovenstaande manier van uitrekenen alle mogelijke volgordes van het rijtje k als afzonderlijke mogelijkheden meetelt, dus daar moet je dan nog op die manier van af komen.
kierkegaard47
9 jaar geleden
kierkegaard47
9 jaar geleden
Waar ik nog even niet aan gedacht had: Vraagsteller zou nog variaties mèt teruglegging kunnen bedoelen, hoewel die vaak 'herhalingsvariaties' worden genoemd, De formule daarvoor is aanmerkelijk simpeler, namelijk n ^k . (n objecten voor je eerste keuze) *( n objecten voor je 2e keuze * .... * n objecten voor je k-e keuze). Dus het aantal herhalingsvariaties van 4 uit 10 is 10^4 = 10.000, Maar omdat vraagsteller het over 'breuken' had leek het me niet waarschijnlijk dat hij deze bedoelde. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Combinatoriek
Reddie
9 jaar geleden
Ik las de vraag als volgt:
Op hoeveel manieren kun je n objecten kiezen uit een verzameling van n+1 objecten.
Dan kom ik op n+1.
Dat aantal is even groot als het aantal manieren waarop je een enkel object NIET kiest.
De vraag is mij niet duidelijk dus.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Zo kan je het ook lezen inderdaad, maar dan heb je het technisch gezien dus over het aantal 'permutaties' waar ik het in mijn p.s. over heb. (en die komen in dit geval inderdaad op die n +1 uit die je schrijft, nl door (n+1)! / ( (n!) * (1!) ) = (n+1)! / n! = n+1, hoewel je in dit bijzondere geval inderdaad veel simpeler kunt redeneren door te zeggen, ik kies 1 object NIET, klaar :)
kierkegaard47
9 jaar geleden
en nu zie ik ook nog dat ik een fout in het uitschrijven van de teller van de breuk heb gemaakt :/ Had moeten zijn: n! / (n-k)! = n * (n-1 ) * (n-2) * ... * 3 * 2 * 1
——————————————————— =
(n-k) * (n-k-1) * ... 3 * 2 * 1 n * (n-1 ) * (n-2) .... * (n -k +1)