ik heb een pan van 54 cm diameter en 45 cm hoog hoe groot is de inhoud dan ?

een vierkant object kan ik berekenen maar een rond object niet

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
22.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Genoeg voor een heeeeeeeeeel groot gezin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je pan kun je als cilinder zien. Hiervan is de inhoud gelijk aan de hoogte * het oppervlak = 45 * ( pi * 54/2 * 54/2) =
45 * 2290 =
103050 cm3 =
103 dm3 =
103 liter inhoud

Het beste antwoord

De inhoud is gelijk aan pi (3.14) x de straal in het kwadraat x de hoogte.
Dus: 3.14 x 27 x 27 x 45 = 103000 cm3. Dat is 103 liter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je het zeker? Dan kunnen er 103 melkpakken in leeggegooid worden.... Lijkt me een mega-pan.
Wel handig als je voor een weeshuis moet koken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook een megapan! Meer dan een halve meter in doorsnede en bijna een halve meter hoog.
Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Cilinder_%28meetkunde%29 vindt je de formule voor de berekening van het volume van een cilinder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
103,06 Liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Correct antwoord peppie61. Oppervlakte grondvlak maal hoogte geeft de inhoud en dat is 103 liter. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het snelste en het duidelijkste antwoord wat ik heb gekregen,
bedankt ik kan nu het goed gaan gebruiken.

Andere antwoorden (4)

nou de diameter is 54 cm je de som voor het oppervlak is straalxstraalxpie. nou dan word het dus 27x27xpie (teken staat op je rekenmachine) dat antwoord moet je keer de hoogte doen. dan heb je de inhoud cm3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
103,06 Liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handig, die wiskunde repetities ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Idd xD
om de inhoud te weten te komen is daarvoor een formule. het makkelijkste is om gelijk in dm3 om te zetten.
pi x straal in kwadraat x hoogte:
3,14x2,7x2,7x4,5 =103,059947=afgrond=103 dm3=103 liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst diameter keer pi dan keer 45 en dan omrekenen naar decimeter want decimeter is hetzelfde als liter