Wanneer en waarom is MVDWOA afgeschaft?

Bij een vraag over rekensommen legde iemand uit dat 12 : 4 x 3 = 9
Ik heb geleerd dat de uitkomst 1 is, vermenigvuldigen voor delen.
Waarom leren ze dit op school?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
9.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De betere vraag is waarom wij altijd afgeweken hebben van de rest van de wereld. Pas de laatste jaren lopen we in pas.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ooit een keer in de V.S. men eindelijk eens overstapt naar het SI-stelsel, zou men zich niet af moeten vragen waarom dat gedaan is, maar waarom dat niet veel eerder is gebeurd. Het zelfde geldt voor Meneer van Dalen.

Antwoorden (2)

"In de tweede helft van de 20ste eeuw kozen veel schoolboeken voor de moderne bewerkingsvolgorde die internationaal regel was, mede door de invloed van de programmeertalen van de jaren 60-70 (Fortran, Algol, Pascal en C).

(...)

Een enkele wiskundeschoolboekenserie handhaafde (...) de oude bewerkingsvolgorde MVDWOA tot aan het eind van de 20ste eeuw (Sigma, laatste druk verschenen in de jaren 90)."
7 jaar geleden
Dat is afgeschaft zodat we nu in Nederland ook de bewerkingsvolgorde aanhouden die algemeen geaccepteerd is.

In de tweede helft van de 20ste eeuw kozen veel schoolboeken voor de moderne bewerkingsvolgorde die internationaal regel was, mede door de invloed van de programmeertalen van de jaren 60-70 (Fortran, Algol, Pascal en C). Het oude ezelsbruggetje werd afgezworen,

Toegevoegd na 2 minuten:
Het wanneer is afhankelijk van de gebruikte methode/boeken op school. Volgens mij leerde ik op de basisschool Meneer van Dalen en op de middelbare de algemene methode. Het jaar dat ik op de middelbare kwam was 1992.