Wat moet op de x-as en wat moet op de Y-as bij de volgende opdracht? teken een grafiek waarbij het aantal mensen wordt uitgezet tegen de leeftijd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
23.7K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is de vraag om mensen in te delen naar leeftijd. Om dat te kunnen kijk je eerst naar hun leeftijd. Hoeveel mensen van een bepaalde leeftijd zijn is dus afhankelijk van hun leeftijd. (hoe oud iemand is, hangt namelijk niet af van het aantal mensen). "Aantal mensen" wordt daarom jouw afhankelijke variabele en die komt op de Y-as en "leeftijd" is dan de onafhankelijke variabele op de X-as. In zo'n geval gebruiken we meestal histogrammen, je weet wel: van die balkjes. Hun hoogte(Y-as) is evenredig naar het aantal mensen. Meestal krijg je op de grafiek een trap die naar beneden gaat, omdat er minder oudere mensen zijn dan jongere.
Voor een bevolkingspiramide moet je de mensen naar geslacht (kunnen) onderscheiden. De Y-as verdeel je dan in een mannen-(bijv. boven de X-as) en een vrouwenafdeling. Daarna draai je de grafiek 90 graden zodat de Y-as horizontaal komt te liggen en de X-as verticaal.(zie ook vorig antwoord van Ruiter.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de leeftijd op de Y-as en het aantal mensen op de X- as is logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik trek me niks aan van die minnetjes als er geen verklaring voor is gegeven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verwarring kan zijn onstaan omdat leeftijdsgrafieken vaak worden gedaan op de manier die 2152 zei, omdat ze dan onderscheid maken tussen jongens en meisjes. Dan is dat logischer. Bij maar één geslacht is dat echter neit.
Leeftijd op de x-as en aantal mensen op de y-as.
Je kan "wordt uitgezet tegen" ook lezen als "wordt beschreven als functie van"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om een leeftijdsverdeling; je definieert eerst leeftijdsklassen en telt hoeveel mensen er in die klasse vallen. De klassebreedte kan variëren: 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar. Wiskundig gezien ligt het meest voor hand om de onafhankelijk variabele (hier de klasse) op de X-as te zetten en de afhankelijk variabele op de Y-as.
Maar in zogenaamde bevolkingspiramides wordt het altijd andersom gedaan; daarbij zie je dan vaak dat links de mannen en rechts de vrouwen staan, zie ook Wikipedia "Bevolkingspiramide"