Welke variabelen en statische toets moet ik gebruiken voor mijn onderzoek?

Mijn vraag gaat over statische variabelen en de keuze voor een statistische toets.
Ik zal het even kort toelichten. Voor mijn onderzoek zal ik één protocol (dat bestaat uit een combinatie van twee protocollen) testen op een MRI-toestel. Vervolgens zullen twee radiologen dit beoordelen aan de hand van drie vragen en het geven van scores op een visual analogue scale (VAS), waarbij het laagste getal een 0 is en het hoogste getal een 5. Echter, het is wel een continu doorlopende schaal, waarbij je dus de score in % kan geven eigenlijk (zie afbeelding als voorbeeld).
Het idee is om per protocol een gemiddelde te nemen van de scores van twee radiologen en deze in een boxplot weer te geven. Echter, ik weet dus niet welke variabele ik moet kiezen. Is het een kwantitatieve variabele of een kwalitatieve, en is het dan nominaal/ordinaal/discreet/continu? En eigenlijk kan ik hierdoor ook niet uitzoeken welke statistische toets ik moet gebruiken.

Is er iemand die heer meer van af weet dan ik en zou iemand mij hier mee willen helpen, want ik kom er echt niet uit. :(

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
2.1K

Het beste antwoord

Je variabele is kwantitatief (je kunt het uitdrukken in een getal) en continu, omdat je meet in percentages. Bij alleen een score tussen de 0 en 5 zou het discreet zijn omdat er geen tussenliggende waardes mogelijk zijn, maar omdat je het in percentages uitdrukt wordt je variabele continu - zoals je zelf eigenlijk in je vraag al aangeeft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh oke daar zit het verschil dus! Maar is de variabele van twee protocollen (protocol A en B) dan een andere variabele (kwalitatief) en is het dan ook mogelijk om met twee verschillende soorten variabelen te werken?

Andere antwoorden (1)

Welke statistische toets de juiste is, is afhankelijk van meerdere factoren. O.a. van wat voor schaal je afhankelijke variabele is, hoeveel onafhankelijke variabelen, en dan nog de schalen van deze variabelen, en ten slotte of de data die je hebt wel of niet aan de assumpties voor parametrisch testen voldoen (e.g. normale verdeling van je data).
Ik heb hier een google form die per vraag over je variabelen/design uiteindelijk uitkomt op de meest geschikte toets voor dat design (een decision tree / wizard in principe).
Dit is de google form link: https://forms.gle/Erb7CpVoNJuXjcxU6
Ik hoop dit -zij die na jou die dezelfde vraag hebben- nog kan helpen!