Hoe kan je makkelijk 4a^a-12ab+9b^2 vereenvoudigen naar 2 factoren?

Hoe kun je snel zien dat dit: 4a^a-12ab+9b^2 dit wordt: (2a-3b)(2a-3b)? Is daar een handig en snel trucje voor?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou zeggen de wortel trekken van de a^2 en b^2. wortel van 4a^2 is 2a
wortel van 9b^2 is 3b
Dan kan je even spelen met de plus en min. 2a+3b weet je direct dat het niet kan want dat zou enkel positieven geven.
(-2a+3b)^2 > 4a^2-12ab+9b^2
(2a-3b) ^2 > 4a^2-12ab+9b^2 Dus volgens mij zijn er twee mogelijkheden. Of ik moet gaan slapen :D.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Het kan handig zijn te beginnen met de veronderstelling van 2 gelijke factoren , en dus zuivere kwadraten voor a en b, zoals in dit geval en in de reactie van MrTomaat hierboven, en dan te kijken of het mooi uitkomt met de 'meng'term ab, zoals dat hierboven het geval is. Maar het zal niet altijd zo mooi uitkomen, en dan moet je die veronderstelling loslaten (of een restterm accepteren). Laat je die veronderstelling los, dan zijn er oneindig veel mogelijkhden, zoals bv. (-6a + 9b ) * ( (-2/3) a +b) , of
(a - 1.5 b ) * (4a -6b) om er zomaar twee te noemen. Maar een makkelijke algemene manier... nee. Is denk ik uiteindelijk toch gewoon een kwestie van handigheid er in opdoen.

Antwoorden (2)

ten eerste, ik denk dat je in je vraag 4a^2 bedoelt. Als je 2a x 2a doet, komt daar 4a^2 uit, niet 4a^a.

Om het op te lossen, moet je het volgende doen:
- zet twee paar haken
- er moet 4a ^ 2 uitkomen, trek daar de wortel van. Dit is 2a. Begin beide haken met 2a.
- op het eind moet er 9b^2 uitkomen, trek ook hier de wortel van. Dit is 3b.
- omdat er ook -12ab uit moet komen, moet je -3b nemen om het kloppend te maken.
- controleer het geheel door de haakjes weg te werken, je zult zien dat het klopt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
oh, dat had ik nog niet eens gezien dat er a^a stond :)
Ik denk dat het handig is enkele formules uit je hoofd te kennen:
(A+B)² = A²+2AB+B²
A²-B² = (A+B) x (A-B)
A³-B³= (A-B) x (A²+AB+B²)
A³+B³= (A+B) x (A²-AB+B²)
(A+B)³= A³+3A²B+3AB²+B³
(Bij vereenvoudigen naar factoren moet je nummer 1 en nummer 5 omgekeerd uitvoeren...)
Vooral de eerste 2 zijn handig om te ontbinden in/vereenvoudigen naar factoren.
Jouw vraag is een voorbeeld van de eerste.
(een 'x' is een vermenigvuldigingsteken...)