Welke oplossingen zijn er allemaal voor 2cos(½ x)= Wortel 3

proeftoets wiskunde, kom er niet uit. Ook graag methode.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K

Het beste antwoord

x = pi/3 + k*4*pi
en
x = - pi/3 + k*4*pi

Want we weten dat:
cos(pi/6) = cos(-pi/6) = wortel(3)/2
en dat na een periode van pi de functie zich herhaald

Dus
cos(pi/6) = cos(x/2) è x= 2*pi/ 6 = pi/3
en
cos(-pi/6) = cos(x/2) è x= -2*pi/ 6 = -pi/3

en als x/2 een hele periode van 2 pi moet zijn; dan is de periode in deze functie dus 2*2pi; dus alle oplossingen die 4*pi verder liggen zijn ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zozo, plusje hoor, antwoord klopt :) (Tip voor vragensteller, gebruik wolframalpha, geweldige site:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=2cos%280.5+x%29%3D+3^0.5 )

Andere antwoorden (2)

als 2cos(?)=wortel(3), dan is dus cos(?) =1/2wortel(3)
Dat is het geval voor (?) = 30 graden+n x 360 graden en voor (?)= -30 graden + n x 360 graden, dus voor ...-30,+30,330,390... (op je rekenmachine arccos, cos-1, of boogcosinus)
Het enige wat je verder hoeft te doen is verdubbelen, omdat als (?) = 30 graden, x dus 60 graden is, want x/2 = 30.
Voor de volledigheid: ook de 360 wordt verdubbelt, dus de oplossing is +/- 60 graden + n.720 graden , waarbij n = een natuurlijk positief of negatief getal, of 0, dus ....-2,-1,0,1,2....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat je aan beide zijden van de = dezelfde eenheden krijg. Zo in de trant van cos(a) = cos(b). Je kunt dan de cos "wegwerken" en krijg je a = b.
Wij kiezen voor de cos (hier het makkelijkst) èn voor pi. De cos aan de rechterkant krijg je door daar eerst de inverse cos ervan te nemen, zodus:
2cos(x/2) = wortel3 <=>(wordt als) cos(x/2) = (wortel3) /2
=> de inv.cos(wortel3 /2) = "toevallig" pi/6 dus krijg je:
cos(x/2) = cos(pi/6) <=> x/2 = pi/6 => x = 2*pi / 6 =>
x = pi/3 en indien gevraagd de volgende periodes.