Hoe reken je een som uit als 5%4?

Hoe reken je een som uit als 5%4? Ik weet dat het antwoord 2 is, maar hoe kom je erop? Ik dacht gewoon 5% nemen van 4, maar het zit dus anders. Ik doe een (mini) opleiding informatiekunde en dit kwam te pas met de naam 'modulus' en 'modulo'.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
bedoel je nu delen of procenten? als je het in procenten bedoeld is het antwoord 0,2
gvrox
7 jaar geleden
Er staat toch "modulo", ronron1212, dus heeft niks met procenten te maken.
Antoni
7 jaar geleden
De formule is totaal aantal flesjes/aantal flesjes per krat. Dus 3300/24 = 137,5. Dat betekent dat er 137 volle kratten gevuld kunnen worden en er "een half krat" overblijft, dus 12 flesjes. Dat zijn 4 flesjes per werknemer, wat mij wel de moeite waard lijkt. Wat heeft deze som met de vraag te maken, @HenkTank17?

Antwoorden (1)

Het is de rest bij het delen met gehele getallen; als je 5 deelt door 4, dan is het antwoord 1, en blijft er 5-(1*4)=1 over als rest. (en niet 2, zoals je zelf dacht)
gvrox
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TYYYY
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En stel dat je 9%4 zou doen?
gvrox
7 jaar geleden
Volg hetzelfde recept, zo moeilijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik de uitleg volg kom ik weer op 1 uit?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(4x2)+1=9
dus
gvrox
7 jaar geleden
Heel goed MrTomaat, maar je wist dit vast al :)
Thecis
7 jaar geleden
Ik ken de hele berekening niet. 5%4. Wat wil dat zeggen? Welke wiskundige bewerking is dit dan? (ben zelf aardig handig in wiskunde, maar deze notatie heb ik gewoon nog nooit gezien).
gvrox
7 jaar geleden
In de wiskunde is de operatie "mod" , in veel programmeertalen genoteerd als "%", zie https://en.wikipedia.org/wiki/Modulo_operation
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kende hem ook niet.
Erna55
7 jaar geleden
Ook voor mij is de term "modulo" nieuw.
Ik hoor net dat het in Java of jQuery gebruikt wordt.