Hoe reken je een som uit als 5%4?

Hoe reken je een som uit als 5%4? Ik weet dat het antwoord 2 is, maar hoe kom je erop? Ik dacht gewoon 5% nemen van 4, maar het zit dus anders. Ik doe een (mini) opleiding informatiekunde en dit kwam te pas met de naam 'modulus' en 'modulo'.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is de rest bij het delen met gehele getallen; als je 5 deelt door 4, dan is het antwoord 1, en blijft er 5-(1*4)=1 over als rest. (en niet 2, zoals je zelf dacht)

De firma Jupiter is een klein bedrijf en brouwt bier. Op vrijdagmiddag hebben alle 3 de werknemers enorm veel trek in een lekker biertje, helaas moet van de baas eerst het werk afgemaakt worden. De vulmachine heeft net 3300 flesjes bier afgevuld. Als alle flesjes in kratten van 24 zijn gestopt mogen de werknemers de flesjes die overblijven zelf opdrinken. Om te weten of het de moeite is om hard door te werken besluiten de werknemers eerst uit te rekenen hoeveel flesjes er overblijven. Welke formule gebruiken ze hiervoor en wat is het antwoord?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100