Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe reken je een som uit als 5%4?

Hoe reken je een som uit als 5%4? Ik weet dat het antwoord 2 is, maar hoe kom je erop? Ik dacht gewoon 5% nemen van 4, maar het zit dus anders. Ik doe een (mini) opleiding informatiekunde en dit kwam te pas met de naam 'modulus' en 'modulo'.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K
ronron1212
7 jaar geleden
bedoel je nu delen of procenten? als je het in procenten bedoeld is het antwoord 0,2
gvrox
7 jaar geleden
Er staat toch "modulo", ronron1212, dus heeft niks met procenten te maken.
Antoni
7 jaar geleden
De formule is totaal aantal flesjes/aantal flesjes per krat. Dus 3300/24 = 137,5. Dat betekent dat er 137 volle kratten gevuld kunnen worden en er "een half krat" overblijft, dus 12 flesjes. Dat zijn 4 flesjes per werknemer, wat mij wel de moeite waard lijkt. Wat heeft deze som met de vraag te maken, @HenkTank17?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is de rest bij het delen met gehele getallen; als je 5 deelt door 4, dan is het antwoord 1, en blijft er 5-(1*4)=1 over als rest. (en niet 2, zoals je zelf dacht)
(Lees meer...)
gvrox
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
TYYYY
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En stel dat je 9%4 zou doen?
gvrox
7 jaar geleden
Volg hetzelfde recept, zo moeilijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik de uitleg volg kom ik weer op 1 uit?!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
(4x2)+1=9
dus
1
gvrox
7 jaar geleden
Heel goed MrTomaat, maar je wist dit vast al :)
Thecis
7 jaar geleden
Ik ken de hele berekening niet. 5%4. Wat wil dat zeggen? Welke wiskundige bewerking is dit dan? (ben zelf aardig handig in wiskunde, maar deze notatie heb ik gewoon nog nooit gezien).
gvrox
7 jaar geleden
In de wiskunde is de operatie "mod" , in veel programmeertalen genoteerd als "%", zie https://en.wikipedia.org/wiki/Modulo_operation
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik kende hem ook niet.
Erna55
7 jaar geleden
Ook voor mij is de term "modulo" nieuw.
Ik hoor net dat het in Java of jQuery gebruikt wordt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding