Kan je bij een kwadratische vergelijking als antwoord dit x=±# ipv x= -# v x=# doen?

Bijv. bij x^2=100 krijg je als antwoord x=-10 ∨ x=10. Maar kan je dan ipv dat x=±10 schrijven?

De # in de vraag is in plaats van een nummer.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.1K

Het beste antwoord

Ja hoor, dat is gebruikelijk.

Zie ook de abc-formule waar het teken gebruikt wordt om de twee oplossingen compact in één formule te noteren.

In het algemeen heeft een (eenvoudige) kwadratische vergelijking zoals in jouw voorbeeld, dus van de vorm x² = a (met a positief), als oplossingen x = ±√a.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
+, Wat nog wel kan is dat een leraar een sterke voorkeur heeft voor de schrijfwijze x=... V x=- ... en daarom wil dat je het toch zo opschrijft. Tenminste, ik had indertijd wel zulke leraren. Maar dat doet niets af van het feit dat de ± - ook gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt maar ik ben er nog niet helemaal uit of ze daar dan goed aan doen of niet. Het is zeker nuttig om aangeleerd te krijgen van die zaken 'netjes' te noteren, maar ik zou andere gangbare, verkorte notaties ook niet verborgen houden: de kans is immers groot dat die leerlingen er later wel mee in aanraking komen en dan, zoals misschien bij de vragensteller, in de war zijn... Eenmaal uit de lerarencontext gerukt, denkt ik dat die leerkrachten op hun kladblad ook graag de handigere, korte notatie gebruiken - zijn we niet allemaal een beetje lui? (:-)
kierkegaard47
8 jaar geleden
Oh, Het gebeurt zelfs voortdurend in wiskundeboeken. Dat iets één keer een formele definitie krijgt en goed opgeschreven wordt, waarna er meteen gezegd wordt: 'maar in de praktijk schrijven we het eigenlijk gemakshalve zo als er geen verwarring kan ontstaan, hoewel deze schrijfwijze eigenlijk niet juist is '
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang je ± maar niet gebruikt als synoniem voor ongeveer. :D Dan kan je sommige leraren wel op de kast krijgen. Wat nou je,je hebt -7 liter verf nodig??