Elkaar kwijt op een drukke luchthaven. Wat is de grootste kans elkaar terug te vinden? Eén stilstaan één lopen of allebei rondlopen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (15)

Een stilstaan en een lopen geeft de meest kans elkaar terug te vinden. Als je allebei loopt loop je mischien wel steeds van mekaar weg
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien handig om elkaar te bellen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wij hebben daar vroeger thuis een eenvoudig vuistregeltje voor meegekregen. Je gaat terug naar de laatste plaats waar je nog bij elkaar was en blijft daar.

(Was oorspronkelijk bedoeld voor op de drukke zaterdagmarkt hier in de stad maar is nagenoeg universeel toepasbaar.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een punt van tevoren afspreken (bijv. police-station, eet tent, etc..) of allebei een oranje vlaggetje achter op je rug binden. (doet niemand dus je zal elkaar wel snel terug vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het probleem wat je krijgt met stilstaan is dat je niet weet wat de ander doet, als je allebei besluit stil te gaan staan om de kans groter te maken dat de ander jou tegenkomt wordt je dus allebei nooit gevonden.. Dus dan is het toch handiger om allebei te gaan zoeken, of gewoon vooraf een afspraak te maken over een locatie waar je elkaar ontmoet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eén stilstaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Laten omroepen en zich melden bij de informatie balie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je naar de kans kijkt dan denk ik dat als één persoon stilstaat het gelijk is naar kansberekennen zonder terugleggen. Hoe verder je komt hoe groter de kans is dat je elkaar tegen komt. Als je allbei loopt is het denk ik te vergelijken met kansberekennen met teruglegge, waardoor je steeds evenveel kans hebt de ander te vinden in plaats van dat de kans steeds groter wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel dat er 2.000 mensen op een luchthaven rondlopen. De kans dat je de ander ziet is dan 1 op de 2000 indien de ander stil blijft staan en jij gaat lopen.

Ga je beide lopen dan worden beide variabelen onderling onafhankelijk. er zit geen verband tussen het zoekpatroon van de een en de ander. de kans om elkaar dan tegen te komen is 1/2000 + 1/2000 = 1/1000, twee keer zo groot dus.

Nu zal het wel zo zijn dat je geconcentreerder de mensen kan scannen als je stil staat. Dus het zal ongeveer 1,5 keer sneller gaat als je beiden zoekt dan als er 1 blijft staan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessante vraag. In eerste instantie zou ik denken dat de kans (P) exact even groot is. Het maakt immers niet uit of de persoon beweegt of niet om 'm te kunnen vinden.
Er zijn echter een paar bijzondere situaties. Als beide personen buiten elkaars gezichtsveld dezelfde zoekroute volgen zullen ze elkaar nooit vinden (kans = 0). Als ze echter dezelfde route volgen in tegengestelde richting, vinden ze elkaar twee keer zo snel (kans = 2P). De kans op het zich voordoen van beide situaties is gelijk. Dus de kans dat ze elkaar vinden is het rekenkundig gemiddelde van 0 en 2P. En dat is P.
Misschien moet een statisticus z'n licht hier even over laten schijnen, maar mijn gevoel zegt me dat de kansen gelijk liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze vraag is niet te beantwoorden.
De kans dat je een bepaald persoon tegenkomt in welke situatie dan ook is uberhaupt niet te berekenen. Laat staan dat je deze kans kan specificeren door er factoren aan toe te voegen zoals de omgeving waarin je iemand zoekt, in welke richting je beweegt, hoe snel je beweegt, hoeveel mensen je tegelijk waar kunt nemen, etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoezo is deze situatie niet te berekenen? Ik ben dan geen statisticus, ik heb weleens een vakje statistiek gehad. Is dit niet met een binomiale verdeling te benaderen?
Lastig om met statistiek of kansberekening aan te tonen lijkt me.
Misschien kan het probleem ook van een psychologische kant benaderd worden. Aangenomen dat de bewustwording van het kwijtraken niet al te lang duurt staan de twee personen nog redelijk dicht bij elkaar in de buurt. Er mag ook worden aangenomen op basis van ervaring dat mensen die zich niet volgens sociale regels gedragen nogal snel opvallen. Een zoekend persoon tussen een menigte mensen zal dus nogal snel opvallen. De vraag is nu dus of een zoekend persoon meer opvalt dan een stilstaand persoon. Op een luchthaven denk ik van wel. Naar mijn mening zal het vinden van de persoon dus sneller gaan wanneer beide personen op zoek gaan (ofwel: asociaal gedrag vertonen).

Ohja, het is misschien nog makkelijker om een punt af te spreken waar men bij elkaar komt als men elkaar kwijt raakt. Of een van de vele andere suggesties te volgen die eerder genoemd zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind elkaar bellen ook wel een goede oplossing :P Maar het gaat natuurlijk om de berekening hierachter en niet om de oplossing neem ik aan? Qua oplossingen: zie boven mij 9kan ik niet tegen op)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk is de 'kans' te berekenen.
Je neemt het oppervlakte van de omgeving, de m3 die iemand aflegt per voet, de kans dat men elkaar ziet (ofwel het traject het zichtbare veld van de ander overlapt).

Het is wel afhankelijk van de oplettendheid van beide. de laatste optie zou het minste kans hebben, omdat hierbij de mogelijkheid (kans) bestaat dat ze achterelkaar (buiten gezichtsveld) lopen. Daarmee deze optie als hoogste kans dus dubieus gemaakt, zou ik zeggen: De eerste optie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zo 1 op de 1000000 (miljoen) dat je elkaar terug vind.
ik vertel je dit ja het is moejlijk om elkaar terug te vinden op een vliegveld het is mij over komen.