Wat is afstand tussen binnenste en buitenste cirkel van een ring, waarvan de oppervlakte gelijk is aan de oppervlakte van een bepaalde cirkel?

Ik heb een brander, en probeer met zo min mogelijk energie zoveel mogelijk warmte de pan in te krijgen.
Het probleem is nu dat veel warmte verloren gaat doordat gassen in de buitenlucht kunnen afkoelen.

De vlam komt uit een cilinder met een cirkel-diameter van 5 cm.
De hete gassen moeten tussen een pan en isolatie materiaal geleid worden.
Als ik de tussenruimte te klein houdt trekt het afvoerkanaal niet goed door.
Maar maak ik hem te groot dan geleid ik minder warmte de pan in.

Ik denk dat de verhoudingen juist zijn als de oppervlakte van de cirkel van de cilinder (brander), gelijk is aan de oppervlakte van de tussenruimte (Open ring tussen pan en isolatie)?

De diameter van de cirkel van de cilinder van het brandertje (Waar de vlam uit komt) is 5cm.
De diameter van de pan is 20 cm.
Hoe bereken ik nu de juiste tussenruimte in mm tussen de pan en het isolatie-materiaal? (Hoe ver moet het isolatie-materiaal van de pan af komen te staan?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
1.2K

Antwoorden (2)

Pi*2.5^2 + Pi*10^2 = Pi*r^2
2.5^2 + 10^2 = r^2
sqrt( 2.5^2 + 10^2) = r = 10,30 cm
tussenruimte = 10.30 - 10 = 0.30 cm = 3 mm
buitendiameter = 20.60 cm = 206 mm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opp. brander = pi × 2,5^2 = 19,63

opp. tussenruimte = (pi × A^2) - (pi × 10^2) = opp. brander = 19,63

(pi × A^2) - 314,16 = 19,63

pi × A^2 = 333,79

A^2 = 106,25

A = 10,30

De diameter van het isolatiemateriaal zou dus 20,60 cm moeten zijn, en de afstand tussen de pan en het materiaal dus 30mm (als jouw idee klopt uiteraard).

Toegevoegd na 28 seconden:
geninja'd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 mm (a)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ruimte zou dan inderdaad +/- 3 mm moeten zijn
Om precies te zijn (5/2)*WORTEL(17)-10 cm
(maar ik denk niet dat je idee klopt)