Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom worden bij wiskundige figuren de hoekpunten altijd van linksonder naar rechtsboven, tegen de klok in benaamd?

Ik heb een hoop gezocht maar heb het niet kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Als ik op internet zoek dan kan ik vinden
dat vb bij een driehoek de hoeken MEESTAL worden benoemd volgens... ( zoals in je vraag te lezen is ).
Maar ik kan die figuur net zo goed BAC of CAB of ... dat maakt totaal geen verschil omdat hij veelhoeken de naam cyclish gelezen mag worden.
Op welk hoekpunt je begint te benoemen speelt geen rol voor de aanduiding van die ene figuur.

Heb ook wel figuren gezien die niet gewoon ABCD maar andere letters als vb figuur ZHEG of wat dan ook.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Dit heeft waarschijnlijk te maken met de goniometrische cirkel en hoe de benen van de hoeken tegen de wijzers in bewegen als de hoek groter wordt. (in de goniometrische cirkel draaien de benen dan weer met de klok mee omdat ze dan richting de positieve waarden bewegen.) Dit is slechts mijn theorie dus neem dit met een korreltje zout
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding