Hoe werkt impliciet vermenigvuldigen in de wiskunde?

Ik en een vriend kunnen het niet eens worden over de volgende stelling:
Op een plaatje staat het volgende,

1+1+1+1+1
1+1*0+1=?

Vriend van me geeft de volgende verklaring:
Hij is bij de 1'tjes aan de zijkant ze vergeten aan elkaar te schrijven, wat het volgende als resultaat geeft:
1+1+1+1+11+1+1+1+11+(1*0)+1 = 30

Mijn verklaring is:
Bij de eentjes aan de zijkant geldt impliciete vermenigvuldiging omdat de getallen van elkaar afstaan, wat als resultaat geeft:
1+1+1+1+(1*1)+1+1+1+(1*1)+(1*0)+1 = 10

Wie van de twee heeft gelijk, of is er een andere juiste oplossing?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K
Reddie
8 jaar geleden
Dit heeft niets met wiskunde te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Idd dit is failbookmath

Het beste antwoord

Mijn oplossing zou zijn:

--  Op de eerste regel staat "1+1+1+1+1". De uitkomst van deze som is natuurlijk 5. Maar goed, daar wordt niets mee gedaan, al was het maar omdat er geen =-teken staat.

--  Voor de tweede regel geldt hetzelfde.

--  Op de derde regel staat een rekensom: "1+1*0+1=?". De uitkomst van die som is natuurlijk 2.

Toegevoegd na 2 minuten:

Impliciet vermenigvuldigen is niet van toepassing.

Als ik schrijf

is het totaal onlogisch om dat als 11 te zien.

Het is ook totaal onlogisch om dat als 1*1 te zien. Immers,

ab

is a maal b, maar

a
b

is een regel met een a, gevolgd door een regel met een b.

De enige reden om

als 11 te zien is wanneer er een tekstverwerker is gebruikt die de regels zomaar na een gegeven aantal tekens splitst. Dat is dan een fout. Je mag alleen van zo'n fout uitgaan als je een reden hebt waarom dat waarschijnlijk zou zijn.

Cryofiel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het antwoord is 30. Je vriend heeft "gelijk"

https://www.youtube.com/watch?v=FKdTkia-L90

Toegevoegd na 2 minuten:
De vraagstelling is een fail op zich niemand breek 11 in twee enen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://puzzlersworld.com/number-puzzles/1-1-1-1-1-90-fail/

Toegevoegd na 3 minuten:
*breekt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Dit is een standaardgrap die op internet de ronde doet, waarvan de uitkomst inderdaad 30 is. De praktijk is echter dat geen wetenschapper in een artikel of een boek een berekening zo zal afbreken. Standaardconventie is dat je bij een + afbreekt en dan op de volgende regel verder gaat. (Ook al is er inderdaad geen regel die dat verplicht voor zover ik weet). Ondanks dat ik deze grap ken ben ik het er niet mee eens, en ben ik nog altijd geneigd dit te lezen als twee losse uitdrukkingen zonder '='die tot 5 zouden evalueren, en de laatste regel als een uitdrukking mét =, die gelijk zou zijn aan 2.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat zeg ik...
;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kierkegaard47
@cryofiel Ik ben het er ook niet mee eens vandaar de "gelijk" en fail.
kierkegaard47
8 jaar geleden
ik had jullie antwoorden ook niet anders gelezen ... is puur dat ik het wel aardig vond er zelf nog even op te reageren....