Kan iemand uitrekenen hoeveel kans ik nu heb om iets te winnen?

Ik doe mee met 18 giveaways van boeken. Ik zal ze hieronder neerzetten (met hoeveel mensen meedoen enzo). Kan iemand voor mij uitrekenen hoeveel kans ik heb om IETS te winnen?
1 copy available, 682 people requesting
1 copy available, 522 people requesting
1 copy available, 756 people requesting
1 copy available, 964 people requesting
1 copy available, 1134 people requesting
1 copy available, 768 people requesting
1 copy available, 1129 people requesting
5 copies available, 787 people requesting
1 copy available, 1401 people requesting
5 copies available, 1731 people requesting
1 copy available, 29 people requesting
1 copy available, 993 people requesting
1 copy available, 929 people requesting
3 copies available, 781 people requesting
30 copies available, 1919 people requesting
1 copy available, 5878 people requesting
5 copies available, 1273 people requesting
Een uitleg erbij mag, maar hoeft niet. Graag dan wel echt een Jip en Janneke uitleg, want ik heb geen enkele kennis van kansberekenen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
Erna55
8 jaar geleden
De eerste :
1 copie en 682 mensen doen mee.
Dan heb je kans van 1 op 682. Zo bereken je de kans.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Maar met zoveel verschillende kansen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De hoogste kans is 1 op 29, dus dat is nog best aardig. De andere hoge is 30 op 1919, ongeveer 1 op 64. Totaal zal je kans dan op 1 op 27 of 1 op 28 worden als je het helemaal berekent.
Castle
8 jaar geleden
Er is 50% kans. Je wint iets of je wint niets. ;)
paulus811
8 jaar geleden
Castle, zeker liggen slapen bij het vak statistiek? ;-)
WimNobel
8 jaar geleden
In de vraag staat "18 giveaways" maar daarna staan 17 regels. Dat klopt dus niet.

Het beste antwoord

(ik druk de kansen hier uit als getallen tussen 0 en 1 (inclusief))

De kans dat je IETS wint, is 1 min de kans dat je NIETS wint. De kans dat je niets wint is in het eerste geval 521/522 , en in het twee na laatste geval 1889/1919 . Deze breuken vermenigvuldig je met elkaar, en die waarde trek je van 1 af. Dan kom je afgerond uit op 0.07659 . (dus zo'n 7.7% kans als je het in procenten uit wil drukken, en dat is ongeveer een kans van 1 op 13).
gvrox
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een plusje geven op de tablet werkt niet, maar dit is gewoon de enige juiste methode
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Methode en berekening klopt (+)

Andere antwoorden (2)

De kans om iets te winnen is:

1/682+1/522+1/756 etc...

Je kunt dit eenvoudig in een Excel tabelletje zetten om bij te houden wat je winkans is als het aantal gegadigden verder oploopt. Dan loopt jouw winkans immers terug.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811
Plus. Onterechte min,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar wacht eens. Dit antwoord klopt toch ook niet. Als je voor 2 boeken gaat waar 2 mensen voor gaan zou je 1/2+1/2=1 = 100% kans hebben. Dat is ook niet het geval.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@paulus811 http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=143322
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
P(A or B) = P(A) + P(B) - P(A and B)
Cryofiel
8 jaar geleden
Als je aan genoeg giveaways zou meedoen zou je winkans volgens deze formule groter dan 100% worden. Dat is natuurlijk niet mogelijk. Hieruit volgt dat deze formule fout is.
De kans dat je IETS wint is 60/20430=0,002937 (is ongeveer 0,3%) als ik het goed heb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee. Zo werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stel dat er ook 1 boek bij zit waar alleen de vrager zich voor ingeschreven heeft. Dan is de winkans 100%. Maar jij zegt dan dat als er een boek bijzit dat door 99 mensen er bij zit de kan opeens 2/100=50% kans wordt. Dat is onzin. Je blijft natuurlijk 100% kans behouden + nog eens de bijkomende kleine kans dat je 1 op 99 ook wint.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan dus beter uitgaan van de beste winkans. 1 op 29 en de rest wegdenken. Nu zie je dat de vrager 3-4% kans heeft. Inschrijven op meer boeken verkleint de kans volgens jou. Je ziet dat het niet klopt.