Hoe kun je berekenen hoeveel hoekpunten/zijvlakken/ribben een figuur heeft?

Dus bijvoorbeeld een prisma heeft 9 hoekpunten hoeveel zijvlakken heeft het prisma? en hoeveel ribben

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
6.4K

Antwoorden (2)

Er bestaan talloze wiskundige figuren.

Hoe je het aantal hoekpunten/zijvlakken/ribben van een figuur kan berekenen, is afhankelijk van het specifieke figuur. Ook is het vinden van het resultaat afhankelijk van de gegevens die voor de berekening bekend zijn.

Er is dus geen eenvoudig eenduidig antwoord op je vraag te geven.
8 jaar geleden
Er is wel een formule waarmee je één gegeven kunt berekenen wanneer je de andere twee weet: h-r+z=2. Dus als het aantal hoekpunten en het aantal zijvlakken gegeven is, kun je het aantal ribben berekenen, etc. Deze formule staat bekend als de formule van Euler. Je hoeft hiervoor niet te weten wat voor lichaam het precies is. Wel geldt de formule alleen voor convexe veelvlakken. D.w.z. er mogen geen holtes in zitten en de zijvlakken moeten plat zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je maar één gegeven weet, b.v dat het aantal hoekpunten 2n is, en bovendien gegeven is dat het een prisma betreft, dan kun je beredeneren dat het aantal ribben 3n moet zijn. Het aantal zijvlakken kun je dan berekenen met de formule van Euler: n+2.
WimNobel