Het omrekenen van examenscore naar examencijfer, wie kan me helpen?

Ik kreeg deze vraag, maar ik kom er met geen mogelijkheid uit:

Bedenk zelf een methode voor het omrekenen van een
examenscore naar een examencijfer, waarbij je, afhankelijk
van de moeilijkheidsgraad van het examen, een correctie
voor het verhogen of verlagen van het cijfer kunt
toepassen.
Doe dit steeds zo dat iemand die alle vragen goed heeft een
10,0 krijgt en iemand die geen enkele vraag goed heeft een
1,0 krijgt.
9 x (S : L) + 1

Dit was de vraag en nou moeten we behalve die er nog 1 verzinnen. Kan iemand ons helpen? alvast bedankt! groetjes mij

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (3)

Verhogen van het cijfer doe je met de formule:
Cijfer x 0,8 + 2
Een 10 blijft een 10 maar een 5 wordt een 6.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
S:L staat hier voor de verhouding tussen goed en fout.
S is totaal goed
L is totaal aantal vragen.
Stel je hebt 20 van de 25 goed, dan krijg je in jou formule:
9 x (20/25) +1
9 x 0,8 +1
7,2 + 1 = 8,2

Kijk zelf maar eens als je i.p.v. 20 invult 0 of 25. Bij 0 zal er een 1 uitkomen en bij 25 een 10. De reden dat er bij 0 goede een 1 uit komt is omdat je deze niet meeneemt bij de beoordeling van het aantal goede vragen. Deze tel je er namelijk als laatste bij op.

Een voorbeeld wat je kunt verzinnen is :
8 x (S/L) + 2
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt in ieder geval een niet lineaire functie nodig, want een lineaire functie is al volledig bepaald door twee punten (0 fout, 10, N fout, 1).
Daarom zul je een functie met een wortel, een kwadraat of een andere macht moeten maken met als grensvoorwaarden d0, 10 en N, 1 moeten maken. een parabool met 0, 10 lijkt me het beste en eenvoudigste om extra veel voldoendes te krijgen. Je kunt ook een willekeurige kromme tekenen die naar je zin is en een tabelletje maken door de score en de cijfers af te lezen.
parabool
a*x^2+b*x +c = y ------> x=0 ---->(c=10) , x=N --->N^2*a +b*N = 1
2*a*x+b=dy/dt ----> bij x=0 ,dy/dt = 0 ---> b=0 ----> a=1/N*2