Uit hoeveel nullen bestaat het getal 10 tot de macht 10 tot de macht 56?

Is dat een 1 met 560 nullen?

Voor de geïnteresseerden: zo lang duurt het volgens sommige voordat er een nieuwe oerknal komt.

8 jaar geleden
in: Wiskunde
4.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en volgens google luidt de oplossing: infinity
gvrox
8 jaar geleden
Bedoel je - 10 tot de macht (10 tot de macht 56) of
- (10 tot de macht 10) tot de macht 56 ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De geïnteresseerde heeft er niets aan, er ontbreekt een eenheid.
erotisi
8 jaar geleden
ach of het nu seconden zijn of jaren; er iets bij voorstellen lukt niet. Maar als je het toch wilt weten: het zijn jaren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor een beter begrip of het de ene of de andere schrijfwijze betreft: heb je een link naar de brontekst?
erotisi
8 jaar geleden
Nee een link heb ik niet wel dat de theorie bedacht is door Sean Carroll.
Dit idee is besproken door de wetenschapsauteur Stephen Battersby in zijn 'Wegen naar kosmische vergetelheid' (5-2-2005)

Het beste antwoord

Het hangt er vanaf hoe het getal bedoeld is. Je kan het namelijk op twee manieren lezen:

1:

(10^10)^56 :ofwel, we doen éérst 10^10, en het resultaat dáárvan nog eens tot de macht 56. Dan krijg je inderdaad (10^10)^56 = 10 ^ (10*56)= 10^560, ofwel een 1 met 560 nullen.

2:
10^(10^56).

Nu doen we éérst 10 tot de macht 56, en gebruiken vervolgens die uitkomst als de macht waartoe we 10 gaan verheffen.

En dan krijg je niet een 1 met 560 nullen, maar een 1 met daarachter 10^56 nullen.
(dat is dus een 1 met daarachter 100.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000
nullen ). Ofwel een getal met veel meer nullen dan je ooit uit zou kunnen schrijven op papier.

Ik vermoed dat het tweede bedoeld is. Zou hij namelijk het eerste bedoeld hebben, dan had hij veel simpeler "tien tot de macht 560" kunnen zeggen.
kierkegaard47
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Ergens zit je wel goed denk ik, want er staat inderdaad óok 1 met daarachter 10^56 nullen. Maar hoeveel nullen zijn het nou dan hoeveel nullen zijn dan 10^56 nullen? Zijn dat er geen 560 dan?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Nee, dat zijn 100.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 nullen. Kortom, het getal is nog heel erg veel groter dan een 1 met 560 nullen, zó verschrikkelijk groot, dat je het getal niet eens voluit zou kunnen opschrijven. 10^56, is namelijk een verkorte schrijfwijze voor "begin met 1, en vermenigvuldig dat herhaaldelijk met 10, waarbij het aantal keren dat je vermenigvuldigt met 10, 56 is." Zo is
10^2 = 1 * 10 *10 =100 (een 1 met 2 nullen)
10^3 = 1 * 10 *10* 10 =1000 (een 1 met 3 nullen)
10^4 = 1 * 10 *10* 10 * 10 =10000 (een 1 met 4 nullen)
...
10^56 = (een 1 met 56 nullen). Kortom, 10^56 zelf is al een verschrikkelijk groot getal. Maar hier wordt gesproken, niet over 10^56 zelf, maar OVER EEN GETAL MET 10^56 NULLEN ERACHTER!. Kortom, dat getal is nog heel, heel, heel erg veel groter dan een 1 met 56 nullen, of zelfs dan een 1 met 560 nullen. Het gaat om een 1 met 100.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 nullen.
erotisi
8 jaar geleden
Ik wordt een beetje duizelig van al die nullen.:-) Dus om je antwoord wat inzichtelijker te maken een ander voorbeeld:
Hoeveel nullen heeft het getal 10 tot de macht 2 tot de macht 2?
Cryofiel
8 jaar geleden
10^2^2 gaat van links naar rechts. Het is dus (10^2)^2. Dat is 100^2, en dat is 10.000. 10^(2^2), wat hier niet wordt bedoeld, is overigens 10^4, en dat is in dit geval eveneens 10.000.
kierkegaard47
8 jaar geleden
2 tot de macht 2 is 4
10 tot de macht (2 tot de macht 2 ) is dus 10 tot de macht 4=10000. Dus dat getal heeft 4 nullen. Overigens is dat in dit bijzondere geval hetzelfde als (10 tot de macht 2 ) tot de macht 2 Want 10 tot de macht 2 is 100
en 100 tot de macht 2 is 10.000 maar dat is hier toevallig zo, en niet altijd. Neem bijvoorbeeld maar 10 tot de macht 2 tot de macht 3. Reken je dit uit als
10 tot de macht (2 tot de macht 3)
dan krijg je 2^3 = 2*2 *2 = 4* 2 =8
Dus twee tot de macht 3 is 8
vervolgens:
10 tot de macht 8 is 10 * 10 * 10 * 10 * 10 * 10 * 10 * 10 = 100.000.000, ofwel een 1 met 8 nullen, ofwel honderd miljoen. Reken je dit echter uit als (10 tot de macht 2) tot de macht 3, dan krijg je
10 tot de macht 2 = 10* 10 = 100
vervolgens:
100 tot de macht 3 is 100* 100 * 100 = 10.000 * 100 = 1.000.000, ofwel een 1 met 6 nullen, één miljoen.
kierkegaard47
8 jaar geleden
@Cryo: het probleem is hier typografisch. Ik vermoed dat er in de oorspronkelijke tekst een machtstoren stond (dus zoiets als dit: https://c2.staticflickr.com/2/1184/1027825237_604d62d0ca.jpg ) en doorgaans is de conventie om die rechtsassociatief te interpreteren, ook als er geen haakjes staan, zoals dit ook vermeld wordt in het wikipedia artikel hierover, https://en.wikipedia.org/wiki/Exponentiation , onder het hoofdje 'identities and properties'. De ellende is alleen dat je het niet zo op goeievraag kunt schrijven, dus dan wordt het al snel : "10^10^100", wat dus een dubbelzinnige uitdrukking is. Want strikt genomen heb je zonder context gelijk: dat zou je als het er _letterlijk_ zo staat van links naar rechts moeten lezen. Maar als het van een machtstoren komt had er vervolgens dus eigenlijk met haakjes gewerkt moeten worden- die in de machtstoren zelf niet nodig zijn. Hetzelfde euvel heb je als je het probeert uit te spreken. Vandaar dat ik in mijn antwoord in eerste instantie van beide antwoorden uit ga. Uit extra informatie die vraagsteller daarna in een reactie geeft ("een 1 met 10^56" nullen, blijkt vervolgens dat wel degelijk de machtstoren-interpretatie bedoeld is.
erotisi
8 jaar geleden
Ik heb het getal eens proberen voor te stellen. Dus ik dacht hoeveel nullen passen op een A4 dat zijn er ongeveer 5000. Dus, laten we er een boek van maken, met 1000 blz. Dat zijn dus nog maar 5 miljoen nullen voor een heel dik boek met alleen maar nullen.
Ik dacht misschien volstaat een boekenkast dan...maar nee, te klein...een hele bibliotheek dan met alleen maar nullen.....nou misschien.... Je hebt dus bijna een heel dorp nodig volgestopt met boeken met alleen maar nullen.
Ik dacht, is dat niet een wat te groot getal, zou de schrijver zich niet vergist hebben en toch een 1 met slechts 560 nullen bedoelen; te schrijven op een half A4tje
kierkegaard47
8 jaar geleden
Het gaat hier om de uitkomst van theoretische berekeningen, waarbij allerlei aannamen gedaan moeten worden. En daar kunnen zulke extreme getallen uitrollen. Het betekent niet dat het de werkelijkheid is, het is puur de uitkomst van een rekenmodel, waarschijnlijk daarnaast nog gebaseerd op bepaalde aannamen. Zo is er bijvoorbeeld ook de schatting dat als het universum oneindig groot zou zijn, je een volmaakt identieke kopie van ons waarneembare universum zou mogen verwachten op een afstand van ongeveer 10^(10^115) lichtjaar, een zelfs nog groter getal. Is dit iets waaraan we een reëele interpretatie kunnen verbinden? Ik denk dat de vraag niet echt zinvol is, omdat het puur de uitkomst van een gedachtenexperiment is. En er zijn voorbeelden van andere natuur- en wiskundige berekeningen waar zelfs nòg grotere getallen uitrollen, dan de hier genoemde ...
erotisi
8 jaar geleden
Voor de liefhebbers: de auteur van het verhaal is Sean Carroll van het Carolina Institute of Technology in Pasadena
Thecis
8 jaar geleden
@Erotisi
Dit soort getallen zijn heel normaal in de fysische thermodynamica, die kijkt o.a. naar de hoeveelheid interacties die deeltjes met elkaar aan kunnen gaan (en daar dan weer gevolgen aan willen verbinden). Dit gaat inderdaad over belachelijk grote getallen. Het eerste college ging als volgt (de eerste minuten dan).
Prof: "noem eens een groot getal"
leerling: 1.000.000
Prof: Ja, nu echt een groot getal"
leerling, doe maar 10^99 (we waren niet van gister, zeg maar)
Prof: en een nog groter getal
leerling 10^99999999
Prof: dat is een klein getal ivm wat we hier gaan doen. Hier gaan we het over getallen hebben als 10^(10^99).
leerling: das wel groot ja
(deze conversatie heeft echt plaats gevonden). Bij de statische kans dat er weer een Big Bang zou plaats vinden, zou je moeten bepalen hoe groot de kans is dat alle deeltjes (en dus de entropie) in een zodanige configuratie komt dat er een nieuwe oerknal mogelijk is. Dat is een waanzinnig groot getal. Veel mensen, vooral astrofysici en geinteresseerden daarin (die hier ook veel komen, waaronder ik) kunnen zich grote en extreem grote getallen goede voorstellen of visualiseren (miljarden lichtjaren is een kwestie van perspectief). Maar ik persoonlijk, en overigens ook veel anderen die dit kunnen, kan me geen voorstelling maken van een getal als 10^(10^56). Dat gaat mijn inziens alle voorstellingsvermogens te boven (behalve voor die ene gesjeesde statisticus die dit wel kan).

Andere antwoorden (1)

Dat is inderdaad een 1 met 560 nullen.

10 tot de 10e macht heeft 10 nullen
dat getal tot de 2e macht heeft 20 nullen
tot de 3e macht 30 nullen
tot de 56e macht 560 nullen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Plus @Crispy jouw antwoord is goed, ik haal de mijne weg.
Mijn Internet is toch te traag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fout.