Bijvoorbeeld om een hoek van een rechthoekige driehoek te vinden als er twee zijdes bekend zijn.
Tan(hoek) = overstaande / aanliggende
dus: Inversetan(overstaande / aanliggende) = hoek

De inverse tangens kan ook gebruikt worden als functie om een variabele of een beweging te beschrijven.

Toegevoegd na 3 uur:
Zie de rechthoekige driehoek ABC.
De inversetangens gebruik je als je bijvoorbeeld hoekB uit wilt rekenen. De overstaande zijde van deze hoek is zijde AC (=3) en de aanliggende zijde is zijde AB (=2).
Tan(hoekB) = AC / AB
Maar je wilt hoekB berekenen, dus schrijf je dit om naar inversetangens:
Inversetan(AC / AB) = hoekB
dus: hoekB = Inversetan(3 / 2), dit is ongeveer 56 graden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je een voorbeeld geven dmv een opgave? of iemand anders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk hier eens:
http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/?site=site_eigenwijzer&nr=2157379&vak=1541756&thema=1541904&onderwerp=1541902&item=2294039&template=templates/infoblok.jsp In het filmpje onderaan de pagina wordt een voorbeeld uitgewerkt met de inverse cosinus. Voor tangens werkt dit net zo, maar dan met de overstaande en aanliggende zijden.