Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is dit onderstaande zinnetje een rekenkundige regel?

Gisteren was ik tv aan het kijken en iemand had iets grof gedaan en voelde zich slecht. Daarop stelde ze de vraag of ze cru was geweest aan iemand die erbij stond en die reageerde van wel. Maar met een soort taal die volgens mij op een rekenkundige regel wijst.

Het ging over het optellen van een aantal getallen en dat dan delen door dat aantal. Dan zou de uitkomt 'gemeen' zijn.

Waarschijnlijk heb ik veel verloren door het te lezen en niet te horen.
Heeft iemand een idee waar het over gaat?

2 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
SentWierda
2 jaar geleden
Gemeen heeft in het Nederlands zeer veel betekenissen. Om enkele te noemen.:
1. Heel erg
2. Gewoon
3. Gezamenlijk
4. Algemeen
5. Minderwaardig
6. Verachtelijk.
:

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Mogelijk bedoel je 'het geheel is meer dan de som der delen'. In het geval dat op tv te zien was ging het om een menselijke persoonlijkheid die meer is dan de som van diens afzonderlijke beschrijfbare en meetbare eigenschappen. Er is iets gezegd of gedaan, maar de boodschap die daarachter verborgen zat toont waarschijnlijk aan dat de persoon het hardvochtig bedoelde.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De vraag is niet heel concreet en dit is binnen die context een plausibel antwoord. (plus)
Het woord 'mean' in het Engels betekent zowel 'gemiddelde' als 'gemeen'.

Als je een aantal getallen optelt en de uitkomst deelt door het aantal getallen, krijg je het gemiddelde.

Waarschijnlijk werd dit woord bedoeld.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
nounka
2 jaar geleden
Dat lijkt me wel te kunnen kloppen met zowel de inhoud als de vertaling.
Nu jij het uitlegt lijkt het zo simpel. tx
Antoni
2 jaar geleden
Dank je, @nounka.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding