Is dit onderstaande zinnetje een rekenkundige regel?

Gisteren was ik tv aan het kijken en iemand had iets grof gedaan en voelde zich slecht. Daarop stelde ze de vraag of ze cru was geweest aan iemand die erbij stond en die reageerde van wel. Maar met een soort taal die volgens mij op een rekenkundige regel wijst.

Het ging over het optellen van een aantal getallen en dat dan delen door dat aantal. Dan zou de uitkomt 'gemeen' zijn.

Waarschijnlijk heb ik veel verloren door het te lezen en niet te horen.
Heeft iemand een idee waar het over gaat?

2 jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
SentWierda
2 jaar geleden
Gemeen heeft in het Nederlands zeer veel betekenissen. Om enkele te noemen.:
1. Heel erg
2. Gewoon
3. Gezamenlijk
4. Algemeen
5. Minderwaardig
6. Verachtelijk.
:

Antwoorden (2)

Mogelijk bedoel je 'het geheel is meer dan de som der delen'. In het geval dat op tv te zien was ging het om een menselijke persoonlijkheid die meer is dan de som van diens afzonderlijke beschrijfbare en meetbare eigenschappen. Er is iets gezegd of gedaan, maar de boodschap die daarachter verborgen zat toont waarschijnlijk aan dat de persoon het hardvochtig bedoelde.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De vraag is niet heel concreet en dit is binnen die context een plausibel antwoord. (plus)
Het woord 'mean' in het Engels betekent zowel 'gemiddelde' als 'gemeen'.

Als je een aantal getallen optelt en de uitkomst deelt door het aantal getallen, krijg je het gemiddelde.

Waarschijnlijk werd dit woord bedoeld.
2 jaar geleden
nounka
2 jaar geleden
Dat lijkt me wel te kunnen kloppen met zowel de inhoud als de vertaling.
Nu jij het uitlegt lijkt het zo simpel. tx
Antoni
2 jaar geleden
Dank je, @nounka.