Wat zijn de oplossingen van x²+bx = c?

Ik kwam een keer een tekst over de Babyloniërs tegen waarin een elegante versie van de kwardratische formule staat: x = √[(b/2)2 + c] - (b/2) en x = √[(b/2)2 + c] + (b/2) .

Mijn vraag is:

Hoe kan ik van de abc-formule uit x²+bx=c afleiden dat de oplossingen van x²+bx=c, x = √[(b/2)2 + c] - (b/2) en x = √[(b/2)2 + c] + (b/2) zijn?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En nu in mensentaal a.u.b.
Erna55
8 jaar geleden
Dit is wiskunde. De taal is de wiskundetaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
herschrijven van formule naar een =0:
x²+bx-c=0 toepassen ABC formule met als:
a = 1
b = b
c = -c Ik kan de ascicode voor plusmin en wortel niet zo snel vinden, dus dan maar even in woorden: x1,2 = (-b plus of min de wortel uit (b² -4 * (1) * (-c)) / 2 * (1)
x1,2 = (-b plus of min de wortel uit (b² +4c)) / 2 En dan kun je dit in een vervolgstap uitschrijven zoals je bij de toelichting al hebt gedaan.

Antwoorden (1)

De uitdrukking waarmee je start om de ABC-formule af te leiden (ax²+bx+c=0) verschilt in twee opzichten van de vergelijking waarmee hier begonnen wordt (x²+bx=c).

Namelijk ten eerste, dat a=1, en ten tweede dat hier eigenlijk gewerkt wordt met (x²+bx - c =0 ), dus het teken van de c is omgeklapt.

Vullen wij daarom in a=1 en vervangen we c door -c in de abc-formule, dan zouden we (na verdere omschrijvingen) jouw uitdrukkingen moeten krijgen.

ABC-formule: (ik schrijf '+/-' voor het gemak, waarmee ik bedoel: "plus of min")

x= (-b +/- √ [b² - 4ac] ) / 2a

Invullen a=1 :
x= (-b +/- √ [b² - 4c] ) / 2

Vervangen c door -c :

x= (-b +/- √ [b² + 4c] ) / 2

Vereenvoudigen:
x= -b/2 +/- √ [b² + 4c] / 2

x= +/- √ [b² + 4c]/ 2 - b/2

x= +/- √ [b²/4 + c] - b/2 ( ‘gedeeld door 2 "in de wortel trekken", wordt onder het wortelteken "gedeeld door 4")

x= +/- √ [(b/2)² + c] - b/2 (trekken we het ‘gedeeld door 4’ nu weer in in de kwadraatterm onder de wortel, dan wordt het daar weer "gedeeld door 2")

Ik kom dus _bijna_, maar niet precies op hetzelfde uit als jij, namelijk

x= √ [(b/2)² + c] - b/2 OF x= - √ [(b/2)² + c] - b/2

En het lijkt me ook waarschijnlijk dat het dit moet zijn, omdat ook in de standaard ABC-formule de +/- voor de wortelvorm staat, niet voor de term "b/2"

Toegevoegd na 2 uur:
Aanvulling: Intussen thuis, even gegoogled, en zie dat de Babyloniers inderdaad met de door jou genoemde twee oplossingen aankwamen, maar wel voor 2 verschillende vergelijkingen:

"To solve a quadratic equation the Babylonians essentially used the standard formula. They considered two types of quadratic equation, namely

x2 + bx = c and x2 - bx = c

where here b, c were positive but not necessarily integers. The form that their solutions took was, respectively

x = √[(b/2)2 + c] - (b/2) and x = √[(b/2)2 + c] + (b/2)"

Overigens zou je die laatste ook kunnen afleiden door met de abc-formule te beginnen, en naast de eerder gegeven subsitituties ook nog b=-b in te vullen (om de oplossing voor de vergelijking x2 - bx -c=0 te vinden). (Natuurlijk wel zorgvuldig werken.) Daarnaast dus de opmerking dat de Babyloniërs voor beide typen vergelijking blijkbaar maar één oplossing gaven (in plaats van twee).
kierkegaard47
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe kom jij zo intelligent?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wow...snap er helemaal niks van :lol: Wil wel een plusje geven, maar het zou zomaar ook fout kunnen zijn ;-)
Nee hoor, twijfel ik niet aan.
Reddie
8 jaar geleden
Met als mogelijke verwarring dat (b/2)² als (b/2)2
Erna55
8 jaar geleden
@ArmanTheKing:
Dit is een kwestie van kennis.
Mensen die deze vraag beantwoorden hebben een studie wiskunde gedaan.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Erna55: Het klopt dan wel dat ik wiskunde heb gestudeerd, maar voor zover ik kan nagaan heb ik voor het beantwoorden van deze vraag eigenlijk geen kennis gebruikt die bv. een 4-vwo'er niet in huis zou hebben. Het "struikelblok" lijkt me eerder een stukje inzicht dat je voor de eerste stap nodig hebt (namelijk inzien dat je de abc-formule aan kunt passen (a wordt 1, c wordt -c )omdat je met een iets andere vergelijking begint), dat je daar zo mee kunt 'spelen'. Voor de rest is het eigenlijk gewoon standaard herschrijfwerk dat uitentreuren op school geoefend wordt.
Thecis
8 jaar geleden
Mooi antwoord ja. de ABC-formule en het herschrijven daarvan, daar hoef je inderdaad geen wiskunde voor gedaan te hebben, maar enige wiskundige kennis is wel handig ;-)
+ voor het antwoord.