Kan je een formule maken om te berekenen wanneer en hoelang een tv reclame blok duurt? Ik moet een eigen opdracht bedenken voor school

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wiskunde

Antwoorden (3)

lijkt me persoonlijk niet... Om te beginnen kun je proberen te registreren hoe lang een reclameblok duurt, en wanneer die uitgezonden wordt... Dus met een stopwatch voor de tv...

Als je die gegevens hebt, kun je de duur uitzetten tegen de uitzendtijd (eventueel per dag, want tussen maandag en zondag zit natuurlijk verschil) en dan kijken of er een mooie lijn uitkomt (bijvoorbeeld een rechte...)

maar ik denk dat dat tegenvalt, en dat de duur niet samenhangt met de tijd... Dan is er geen goede formule voor te maken... Maar je kunt het altijd proberen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is er een formule te verzinnen waarmee je de optimale opbrengst van reclame kunt berekenen. B.v. gebaseerd op populariteit van het programma waar het reclameblok in zit, de duur, het aantal mensen dat niet wegzapt etc... Je zou dan misschien tot een soort optimale opbrengst met minimale irritatie kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet het zo simpel mogelijk houden, maar het hoeft niet tot erg complexe formules te leiden. Als je het voor een puur commerciele zender doet zijn alleen de totale advertentieopbrengsten van belang. Verder is er de kijkdichtheid die zal afnemen naarmate het blok langer duurt. De kijkdichtheid is gelijk om te zetten in geld.

De programma's hebben een basiskijkdichtheid afhankelijk van de kwaliteit en de best bekeken programma's worden ook in het beste tijdsinterval van de dag en de week gezet, maar dat zou het model ingewikkelder maken dan nodig is om de basisdynamiek te bestuderen.

Om te beginnen zou je een dag van 24 uur kunnen gebruiken met een programma met een gemiddelde kijkdichtheid. Zodra het programma wordt onderbroken kun je een exponentiele afname van de kijkdichtheid veronderstellen. Je kun zeggen dat na 5 minuten nog maar de helft van de kijkdichtheid aanwezig is, daarmee bepaal je de functie tijdens het reclameblok. Dan kun je veronderstellen dat de kijkdichtheid van het programma na 20 minuten weer op het maximale peil is. Je opbrengst definieer je als de integraal van de kijkdichtheid tijdens de reclameblokken.

Met een computermodel kun je dit model laten runnen en dan eens kijken wat voor resultaten verschillende tijden opleveren en of de totale opbrengst erg gevoelig is voor het verkorten van de reclameblokken. Het model is ook eenvoudig genoeg om het in differentiaalvergelijkingen om te zetten. Alleen de computer gebruiken is eigenlijk het eenvoudigst, je zou gewoon formules in excel kunnen zetten en per minuut de kijkdichtheid berekenen.